Käyttökokemukset Fenix BT-10 -pyörälampusta / Jani

Käyttökokemukset Fenix BT-10 -pyörälampusta / Jani

Haimme Facebookissa Fenix BT10 -pyörälampun testaajia, ja saimme paljon hyviä hakemuksia. Tässä Janin ensimmäiset käyttökokemukset lampusta.

Niin on ensimmäinen viikko Fenix BT10 -valaisimen testausta takana, joten tässä  lyhyehköt ensikokemukset lampusta. Fenix-lamppua olen verrannut omaan vanhaan lamppuun, mikä ei ole yhtä tehokas tai laadukas.

Asennus, kiinnitys ja yleistuntuma

Ensituntumalta valaisin vaikuttaa laadukkaalta ja kestävältä. Valaisinosa on metallia, joten se kestää varmaan pienet kolautukset. Vanhan lampun kotelo olikin jo vuoden käyttämisen jälkeen vähän hajottunut, kun se oli muovia.

Fenix-valaisin ei tarvitse ohjaustankoon erillistä osaa, vaan se kiinnitetään ”kumilenkillä” ohjaustankoon. Alkuun epäilin, että kumilenkit tippuvat ja hukkaantuvat helposti, mutta kiinnityslenkki jääkin valaisimeen kiinni niin että se ei helposti irtoa vaan kulkee valaisimen mukana. Fenix-paketissa tuli kolmea eri kokoa kumilenkkejä, ja jokaisesta oli yksi varalenkki. Omaan cyclocross-pyörään keskimmäinen koko lenkeistä sopi parhaiten.

Valaisinosaan ei tule paristoja vaan nämä laitetaan omaan koteloon ja tämä kiinnitetään myös pyörään tarranauhalla. Kotelon ja valaisimen välillä on virtakaapeli, mikä on irrotettavissa liittimellä. Liittimen väliin oli myös mukana ylimääräinen pitempi johto, millä kotelon pystyy asentamaan muuallekkin pyörään. Paristoja ei Fenix-paketissa tule mukana.

Vesitiiviiseen koteloon menee 4 kappaletta AA-paristoja. Paristojen laittaminen ei mennyt ongelmitta. Patterien +- napaisuudet on hyvin merkattu, mutta kotelon kannen kiinnittäminen ei ensimmäisellä yrittämällä onnistunut. Kannen, jossa napojen yhdistäytyminen tapahtuu, voi kiinnittää useammalla tavalla. Väärin ja oikein. Väärin laittamalla paristot taisi mennä oikosulkuun ja hieman lämmittää kantta, tai sitten sormet jo ehti säätäessä kantta lämmittää. Oikean asennon löysi, kun kokeili samalla sytyttää valoja. Kannen kiinnittämistä ei koteloon ole selkeästi merkattu tai ainakaan itse en huomannut mitään. Paketissa tulleet ohjeet ei sisältänyt suomenkieltä, joten huonomman englanninkielen taidoillani en ohjeita tarkemmin lukenut ollenkaan, mutta mielestäni tästä patterin kotelon kannen asentamisesta oli puutteellisia ohjeita.

Lampun kiinnitys on vanhaan lamppuuni verrattuna hitaampaa, ja kun vielä valaisin ei ole edullisemmasta päästä, niin ei sitä uskalla jättää pyörään kiinni esim. kauppareissuilla, vaan tämä kannattaa irrottaa ja ottaa mukaan. Lamppu myös liukuu nopeasti ohjaustankoon asennettuun erilliseen telakkaan kiinni. Onhan Fenix-valaisin hitaampi asentaa pyörään, kun ei ole pikakiinnitystä, mutta jos taloudessa on useampi pyörä, niin silloin se voidaan asentaa mihin tahansa.

Viikon käyttökokemukset

Ensimmäinen ajo tuntui mahtavalta, kun ensimmäistä kertaa oli valaisin mikä myös näkymisen sijaan myös näytti eteenpäin. Vaikka tässä Fenix BT10 -valaisimessa maksimi (350 lumenia) valoteho on puolet vähemmän mitä BT20:ssa, niin pidin paljon siitä miten hyvin se valaisee ja välkyttää liikennemerkkejä verrattuna vanhaan valaisimeeni. Huonomminkin valaistulla kadulla 350 lumenin valoteho tuntuu olevan riittävä. BT20:n lisäteho on varmaan hyödyksi ennemmän metsäpoluilla.

Kun liikkuu pilkkopimeillä poluilla, niin pidän siitä että BT10:n valokeila on todella laaja, joten hyvin näkee lähiympäristöön sekä myös kauemmaksikin. Valaisimessa on kolme eri valovahvuussäätöä, mutta himmeämmille asetukselle ei tunnu olevan tarvetta ollenkaan, kun pilkkopimessä ne eivät tunnu auttavan ollenkaan niin hyvin kuin maksiteho auttaa.

Ja kun liikkuu valaistetussa ympäristössä, niin vilkkuvavaloasetus soveltuu mielestäni siihen paremmin toivoen että paristot säästyvät. Himmeämmät tehot tuntuvatkin hieman turhilta. Myöhemmin testaan mukana tullutta kypäräkiinnitystä, että voisiko nämä himmeämmät säädöt toimia pitemmillä telttailumatkoillani lukuvalona. Aikasempaan valaisimeeni verrattuna tehokas vilkkuvalo on tuonut lisää eloa koiriin, jotka eivät tunnu siitä pitävän.

Valaisimessa on yksi vilkkuasetus, jossa on kolme pitkää ja muutama lyhyt. Tähän olisin kaivannut useamman asetuksen. Vaikka pelkät pitkät vilkkumiset olisi riittänyt, mikä olisi ollut vähemmän ärsyttävämpi. Nämäkin pitkät väläytykset ehtivät näyttää maastoa pitkältä eteisyydeltä ennen kuin seuraava väläytys tulee. Vilkkuasetus näyttää ohjeiden mukaan säästävän virtaa aika paljon. Paristojen kesto nousee jatkuvan valon 2 tunnin 45 minuutin kestosta noin 18 tuntiin mikä on jo iso ero.

Kun valaisin ei pelkästään näy, vaan myös näkyy häikäsevän kirkkaana, niin ulkoilijat/ulkoiluttajat ovat tuntuneet antaneen enemmän tilaa astumalla sivummalle jo kauempana, kun aiemmin on pitänyt jarrutella huippuvauhtia pois.

Ensimmäiseen testiviikkoon osui vesisateet, mutta valaisin on toiminut kosteussuojainkoteloineen hyvin.

Parannusehdotuksia löyty jo ensikokemalla. Valaisin näyttää hyvin eteenpäin, mutta seuraavaan valaisimen versioon olisi hyvä saada ”sivuikkunat”, mitkä vanha valaisimeni sisältää, jotta sen näkisi sivusta ja takaviistosta katsoen. Tämä parantaisi lisää näkyvyyttä risteysalueilla.

Ensikokemukset silti valaisimesta ovat enemmän positiiviset kuin negatiiviset.

Tulevilta viikoilta tulen odottamaan enemmän tuloksia miten pattereiden varaus riittää, kun valaisin on erittäin tehokas. Ensimmäisellä viikolla ajot olivat vielä lyhyitä tunnin mittaisia jaksoja. Matkapyöräilijänä haluaisin saada kokemuksia, että soveltuuko valaisin ollenkaan pitemmille matkoille, vai onko se jatkuvaa pattereiden ostoa. Myös tulevat viikot tuovat lisää aikaa pienten videoiden editointiin, joten toivottavasti ne voivat antaa lisää kuvaa laitteesta muillekkin.

Kommentit