Käyttökokemuksia Fenix BT-10 -lampusta / Eero H

Käyttökokemuksia Fenix BT-10 -lampusta / Eero H

Haimme Facebookissa Fenix BT10 -pyörälampun testaajia, ja saimme paljon hyviä hakemuksia. Tässä Eero Honkalan ensimmäiset käyttökokemukset lampusta.

Ensipuraisu Fenix BT10 polkupyörävalaisimesta.

Pakkauksesta paljastui hyvin asiallisen näköinen ja tuntuinen valaisin, tuttua Fenix laatua.

Pikainen käyttö- ja asennusohjeisiin tutustuminen, valaisimen sekä asennusosien kunnon silmämääräinen tarkastelu ja paristot sisään. Paristokotelon sulkeminen on saanut aiemmissa raporteissa kritiikkiä, mielestäni sitä ei voi ilman voimankäyttöä laittaa väärin kiinni, joten minulta ei miinuksia siitä vaiheesta. Sen sijaan miinuksen saa paristokotelon +- merkintöjen äärimmäisen pieni koko, ne voisivat olla suuremmallakin, vaikka sitten siellä pariston kolon yläreunassa.

Plusmerkkisen arvosanan valaisin saa asennuksen helppoudesta. Paristokotelon pussukan remmi on riittävän pitkä myös maastopyörän paksuun runkoputkeen kiinnitettäessä ja tankokiinnike kuminauhoineen on riittävän yksinkertainen ja nopea asentaa, mutta samalla riittävän tukeva pitämään valaisimen kunnolla paikallaan kovemmassakin menossa.

Ensimmäinen ajotesti oli pikainen ajelu pyörätiellä illan pimennyttyä. Pyörätie oli musta ja märkä, sekä katuvalot olivat jo luonnollisesti päällä. Näissä mille tahansa valaisimelle haastavissa olosuhteissa BT10 suoriutui tyydyttävästi. En kokenut mitään suurta valaistumista, mutta näin pyörätien hyvin ja tulin varmasti nähdyksi. Painikkeen käyttö onnistuu helposti myös paksummalla syys-ajohanskalla.

Tässä testissä, kuten jo sisällä valaisimella seinään osoitellessa, ihmettelin ”lähivaloalueen” pienuutta, BT20-valasimen mainosvideossa kun tuo lähivalo on selkeä ja leveä, tässä valaisimessa lähivalossa on pieni kirkkaampi piste laajemman lähihajavalon alueella. Kävin myös paikallisessa Tampereen Partioaitassa katsomassa heidän BT10 demo-valaisintaan ja siinä oli täsmälleen samanlainen valokuvio kuin omassa testivalaisimessani. Lieneekö linsseissä ja/tai heijastimissa sitten jotain eroa tämän ja ”isoveljen” välillä.

”Kaukovalo” sen sijaan on varsin hyvän muotoinen ja näyttää selkeästi riittävän pitkälle. Kauemmas ei myöskään siroa häiritsevää hajavaloa, vaan kaukovalo ansaitsee selkeän plusmerkin. Vaimoni kokeili myös valaisinta työmatkallaan pyörätieolosuhteissa ja teki valokuviosta ja käytettävyydestä näissä olosuhteissa suurin piirtein samat huomiot kuin minä.

Toinen kunnon testi valaisimelle ja varsinkin sen kiinnityksen tukevuudelle oli paikallisen Polkupyöräilyseura Kaupin Kanuunoiden jokaviikkoinen torstailenkki. Lähdin lenkille koeajamaan valaisinta siihen itselleni ominaiseen pyöräily-ympäristöön eli maastoon. Mukanani oli myös kypärään kiinnitettynä Fenix HP11, jos BT10 olisi vaikka imaissut kaiken virran paristoista aiempien testien ja tämän lenkin yhteisvaikutuksesta. Testivalaisin kuitenkin suoriutui tästä lähes parituntisesta lenkistä viileissä ja märissä olosuhteissa kiitettävällä arvosanalla. Käytin valaisinta melkein puolitoistatuntia yhtä mittaa täydellä teholla, eikä vielä tapahtunut mitään silmin havaittavaa himmenemistä valotehossa, joten lupaus reilun parintunnin paristokestosta tuntuu uskottavalta.

Maasto-olosuhteissa valaisimen teho ja valokuvio toimi oikein hyvin, ainoastaan muutamassa nopeavauhtisessa teknisessä alamäessä kypärään kiinnitetty HP11 tuli tarpeeseen, kun oli tärkeää nähdä sinne mihin katsoo, kun BT10 oli kiinnitettynä ohjaustankoon.  Seuraavassa raportissa kerron sitten miten BT10 käyttäytyy kypärään kiinnitettynä.Kokonaiskuva valaisimesta omaan käyttööni on siis positiivinen, syksy antaa haasteita valotehon riittävyydelle, mutta lumen tultua voi jopa pykälää pienempi teho riittää ihan polkuajeluunkin.

Kommentit