Barefoot-kokemuksia

Barefoot-kokemuksia

En ole ortopedi enkä juoksun asiantuntija. Juoksen mielelläni ja paljon, ajattelematta liikaa. Olen juossut monta vuotta ja olen kuluttanut monet kengät puhki eikä kehoni ole vaivannut minua juoksun aikana juuri yhtään hiertymiä lukuunottamatta. Muutama vuosi sitten kuitenkin pohkeeni kipeytyivät todella pahasti. Kipu tuntui luissa pohkeiden etupuolella pistävänä kipuna, joka lamautti juoksun täysin. Ensin hoidin asian buranalla, sitten kylmävoiteilla, ja tämän jälkeen lämmittävillä voiteilla. Kokeilin myös jäätä lenkin jälkeen. Lopputulos oli se, että tunnin lenkkiä varten valmistautuminen jäillä ja voiteilla kesti noin 30 minuuttia eli ei ihan normaalia. Tämän jälkeen rupesin käymään hierojalla ja käytin kompressiosukkia. Sukat auttoivat todella paljon mutta kyllä ihmisen pitäisi pystyä juoksemaan ilman tällaisia taikatemppuja.

Seurasin Barefoot-trendin tuloa, ja ajattelin, että se oli taas yksi trendi. Kivut lisääntyivät ja mittani täyttyi. Sain käsiini Merrell Trail Glove -kengät, ja ajattelin kääntää uuden sivun juoksussani. Niinpä eräänä lämpimänä päivänä lähdin lenkille. Anton Krupicka on ultra-juoksun mestari ja paljasjalkajuoksun puolestapuhuja, joten seurasin hänen tyyliä. Juoksin pelkästään lyhyissä juoksushortseissa ja kengissä – ei edes sukkia. Ajattelin juoksevani ihan pienen, kevyen 5-6 km testilenkin ja kokeilla kenkiä, mutta hupskeikkaa näin ei käynyt. Ensivaikutelma kengistä oli jännä. Tuntui luonnolliselta, mutta samalla todella kovalta. Hetken päästä löysin oikean askelluksen ja juoksu tuntui upealta – ei kipuja! Pienestä testilenkistä tuli 15 km lenkki, ja kun tulin kotiin jalkoja särki ja jalat olivat rakkuloilla – oma moka.

Palautuessani ensimmäisestä lenkistä luin suositun Born to run -kirjan ja rupesin ymmärtämään homman päälle. Jotkut kokevat kirjan barefoot-propagandana tai juoksun ainoana totuutena. Luin kirjan kannesta kanteen ja omaksuin tärkeimmät kohdat. Allekirjoitan ehdottomasti väitteen vaimmennuksista. Olin vuosikaudet käyttänyt liian vaimentavia kenkiä ja pohjallisia, jotka eivät loppujen lopuksi olleet hyviä. Rupesin juoksemaan lyhyitä lenkkejä, joita pidensin ajan myötä eikä pohkeissa sattunut! Tämän jälkeen olen jatkanut Merrell-kenkien käyttöä myös muissa lajeissa ja kokemus on ollut myönteinen. Kuntosalilla barefoot-kengät ovat aivan omaa luokassaan! Kaikki seisaaltaan tehdyt liikkeet vahvistavat jalkojen lihaksia.

Mikäli et ole aiemmin juossut barefoot-kengillä, ei kannata ensimmäisiksi barefoot-kengiksi ostaa kenkiä, missä on kaikkein ohuimmat pohjat. 3,5 mm on jo todella ohut pohja.

Muutama vinkki:

  • Malttia! Niele ylpeys ja juokse lyhyitä lenkkejä aluksi.
  • Vuorottele! Juokse välillä vaimennetuilla kengillä ettet saa rasitusvammoja ja tulehduksia.
  • Joustavat nauhat! Jalkojen luut liikkuvat paljon enemmän kun juokset barefoot-kengillä, joten oikea kenkien kireys voi olla vaikeaa löytää, käytä siksi triathlon-tyylisiä joustavia nauhoja.
  • Käytä sukkaa! Puristit väittävät että se poistaa tuntuman. Ei! Se ehkäisee hiertymiä.

Kommentit