Käyttökokemukset Fenix BT-10 -pyörälampusta / Helka, loppuraportti

Käyttökokemukset Fenix BT-10 -pyörälampusta / Helka, loppuraportti

Haimme Facebookissa Fenix BT10 -pyörälampun testaajia, ja saimme paljon hyviä hakemuksia. Tässä Helkan käyttökokemuksia ja loppuraportti lampusta.

Nyt Fenix BT10 on ollut jo kuukauden verran käytössä, joten käyttökokemusta on kertynyt enemmän. Lamppu tuntuu laadukkaalta ja kestävän oloiselta, joten uskon sen säilyvän käyttökelpoisena pitkään.

Pyörälamppu

Mietin edellisessä raportissani hukutanko tai rikonko kumilenkit, joilla valo kiinnitetään ohjaustankoon – huoli oli turha, lenkki on pysynyt ehjänä ja hyvin matkassa mukana. Kumilenkillä lampun kiinnittäminen on tosin melko hankalaa, hanskat kädessä jopa mahdotonta.

Valaistusmoodin vaihtaminen nappia painamalla onnistuu hanskat kädessä hyvin. Nappia voisi vielä kehittää niin, että vihreä valo muuttuisi punaiseksi, kun akku on loppumaisillaan. Nyt sain yhden matkan ajaa pimeässä, kun edellisellä kerralla valo oli täysin kirkas ja seuraavalla käyttökerralla akku olikin ihan tyhjä. Akun kesto on mielestäni ihan ok, kunhan on ladattavat AA-akut, paristoilla valon käyttö olisi aika kallista. Tänne Helsinkiin ei ole vielä tullut pakkasta, joten en osaa sanoa, hiipuuko akku kylmässä nopeammin.

Sateessa Fenixin kanssa on ajeltu ja hyvin toimi: lamppu ei kärsinyt kosteudesta ja valaisi riittävästi. Valokeilan kokoa ei voi säätää, mutta valon voimakkuuteen on kolme vaihtoehtoa. Pimeällä polulla ajaessa valoläikkä on välillä tuntunut vähän pieneltä, ja jokunen kuoppa on jäänyt huomaamatta. Valaistuksen voimakkuuden säätö ei ole tuntunut kovin tarpeelliselta: mitä enemmän valoa sen parempi – hyvin valaistuilla osuuksilla itse näyn varmasti jo rungossa kiinteästi kiinni olevan ledvalon ansiosta. Toki pidemmällä matkalla pienempi teho voi olla hyödyllinen akun säästämisen takia.

Pohdin, tulisiko hyvän valon ansiosta ajettua enemmän, ja valitettavasti vastaus on kieltävä. Kilometrini kertyvät lähinnä lyhyillä matkoilla Helsingin keskustan tuntumassa, ja näin hyvin valaistuille teille Fenixin kiinnittäminen on tuntunut hieman työläältä. Hankalan kumilenkin lisäksi vielä akkupaketin virittely väärin mitoitetulla tarranauhalla, ja valon irrottaminen määränpäässä, jotta arvokas valo ei joutuisi pitkäkyntisen haltuun, on vaikuttanut ettei lampulle ole ollut suurempaa käyttöä. Joten keskustassa pärjään kevyemmällä, aina mukana olevalla ledvalollakin. Mutta sitten saakin olla pimeällä puistopätkällä aika pulassa, kun ei näe tietä edessään! Fenixin valotehon ehdoton etu on myös se, että minut havaitaan paljon paremmin ja sekä jalankulkijat että autoilijat antavat usein paremmin tietä!

Paljon kiitoksia hyvästä valosta! :)

Kommentit