GORP (good old raisins and peanuts) – retkivälipala

GORP (good old raisins and peanuts) – retkivälipala

Kun 70-luvulla aloitin eräretkeilyn, melkein kaikki valmistivat retkivälipalansa itse. Kaupan valikoimat olivat suppeat, ja rajoittuivat lähinnä makeisiin.

Kun tänään lähden vaellukselle tai muuten retkeilemään, en pakkaa reppuuni valmiita energiapatukoita tai muita vastaavia kaupallisia tuotteita. Näen valmiiden energiapatukoiden tai välipalojen käytön muutenkin alaspäin menevänä trendinä, sillä itse tehdyissä välipaloissa makujen valikoima on lähes rajaton, voit itse vaikuttaa ravintoarvoihin ja saat välipalallesi juuri haluamasi tekstuurin.

Lyhyillä vaelluksilla näillä asioilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä, mutta useita päiviä kestävällä pitkän matkan vaelluksella, kuten esimerkiksi Fjällräven Classic, monipuolinen ravinto on välttämättömyys.

Amerikkalainen sekoitus, GORP, on minulle luonnollinen valinta ja aina helppo valmistaa pienimmänkin kaupan valikoimista. Kirjaimellisesti GORP koostuu vain rusinoista ja maapähkinöistä, joista itse nimikin muodostuu – Good Old Raisins and Peanuts (vanhat kunnon rusinat ja pähkinät). Mutta aivan liian moni eräretkeilijä lopettaa retkivälipalansa kehittämisen tähän. GORPin perustan, eli rusinoiden ja maapähkinöiden lisäksi välipalaseoksissa käytetään usein hedelmiä, pähkinöitä ja makeisia, joista kookos ja m&m-rakeet ovat suosituimpien joukossa. Kuivattuja hedelmiä käytetään myös usein retkivälipalojen perustana. Ehkä vähemmän tunnettuja ovat erilaiset riisimuropohjaiset energiapatukat, jotka sinällään ovat ihan hyviä retkivälipaloja.

Alla olevaa perusreseptiäni käyttämällä ja muuntelemalla sitä oman makusi mukaan onnistut ehkä kehittämään vieläkin maukkaamman, juuri sinulle sopivan retkivälipalan. Esimerkiksi, kun valmistan retkivälipalaa itselleni, käytän siihen kupillisen tummaa suklaata ja kupillisen karkeaksi hakattuja manteleita. Kokeile suosikkimakujasi ja yrityksen ja erehdyksen kautta löydät varmasti oman sekoituksesi. Kannattaa myös testata erilaisia muroja ja myslejä.

Alla yksi resepteistäni, josta alan muokata omaa retkivälipalaani:

Valmistusaineet

  • 3 rkl voita tai margariinia
  • 1 pkt (4 kupillista) mini-vaahtokarkkeja
  • 6 kupillista riisimuroja tai mysliä

Valmistus

Sulata margariini tai voi suuressa kattilassa alhaisessa lämpötilassa. Lisää vaahtokarkit ja sekoita, kunnes ne ovat kokonaan sulaneet. Ota pois liedeltä. Lisää murot tai mysli ja sekoita kunnes kaikki ainekset ovat hyvin sekoittuneet. Siirrä sekoitus leikkuulaudalle, uunipellille, paistinpannulle tai muulle alustalle. Tasoita seos, ja kun se on jäähtynyt, leikkaa pieniksi paloiksi ja pakkaa pakastepusseihin.

Vaihtoehtoisesti voit sulattaa voita ja vaahtokarkkeja mikroaaltouunissa korkeassa lämpötilassa 2 minuuttia. Sekoita ja lämmitä vielä 1 minuutti korkeassa lämpötilassa, ota seos pois mikrosta ja sekoita kunnes seos on tasainen. Lisää mysli/murot ja jatka kuten yllä.

Maukkaita retkihetkiä!

Kommentit