Kuin jalkaan valetut - Hanwagin tarina

Kuin jalkaan valetut - Hanwagin tarina

Saksalaisen Hanwagin vaelluskengät ovat nykyään hyvin tunnettuja useimpien retkeilynharrastajien keskuudessa. Kaikki alkoi suutarista, joka matkusti Müncheniin oppimaan täysin upouuden tekniikan...

Hans Wagner oli 23-vuotias, kun hän lähti kotoaan Bayernista Müncheniin oppiakseen ompelemaan kenkiin tuplatikkauksen. Hän oli jo ammatiltaan suutari, kuten isänsä ja isoisänsäkin. Juuri tätä tuplatikkaus-tekniikkaa voidaan pitää koko Hanwagin kehityksen kulmakivenä.

Nykyisin useimmat retkeilyharrastajat tietävät, mikä Hanwag-kenkä on. Yksi menestystekijöistä on Hanwagin itsensä mukaan se, että käsityöperinteistä ja laatutekijöistä on pidetty tiukasti kiinni. Tuplatikkaustekniikka elää yhä vahvana Hanwagin tehtailla.

– Menestyksemme riippuu suuresti siitä, että olemme jatkaneet ajattomien tuotteiden valmistusta emmekä ole suin päin syöksyneet jokaisen uuden, markkinoille tulleen trendin perään. Olemme oppineet paljon 95-vuotisesta historiastamme, Hanwagin myyntijohtaja Alexander März kertoo.

Alussa Hans Wagner teki lujasti töitä hyvin pienin varoin. Hän avasi pienen liikkeen Vierkircheniin vuonna 1921. Hanwagin pääkonttori ja suuri osa valmistuksesta sijaitsevat edelleen samassa paikassa. Kasvattaakseen rahavarojaan Hans kiersi seudun maatiloilla korjaamassa kenkiä raha- tai ruokapalkalla.

Vielä tänäkin päivänä suuri osa tuotannosta tapahtuu Vierkirchenissä Saksassa.

Ympäristön Ehdoilla

Vähitellen Hansin maine kiiri laajemmalle alueelle. Toiminta muuttui ajan mittaan yhä liikemiesmäisemmäksi, ja hän palkkasi avukseen muutamia työntekijöitä. Vuonna 1936 Hans lanseerasi ensimmäiset hiihtokenkänsä Garmich-Partenkirchenin talviolympialaisten yhteydessä. Materiaalina oli tietenkin nahka.

– Oikean nahan löytäminen ja kestävyysnäkökulman tuominen tuotantoon on meille hyvin tärkeää, erityisesti koska parkitsemiseen käytetään kemiallisia aineita. Ostamme nahkaa vain sertifioiduilta toimittajilta ja keskitymme tarkasti alkuperään ja jäljitettävyyteen.

Hanwagin valikoimissa on nykyisin erityisiä Eko-malleja, joiden raaka-aineena käytettyjen eläinten taataan kasvaneen luomutiloilla. Lisäksi tarjolla on sarja ”Terracare zero leather” -malleja, joiden tuotantoketjun taataan olevan hiilidioksidineutraali.

Kenkien tuotannossa myös ympäristöä vain vähän kuormittavan liiman valitseminen on lisähaaste. Tänä päivänä ei vielä ole olemassa vesiliukoisia liimoja, jotka olisivat riittävän kestäviä. Alexander März uskoo kuitenkin, että tällaisia tuotteita nähdään pian markkinoilla.

– Meillä, kuten kaikilla muillakin valmistajilla, on vielä melkoisesti töitä tehtävänä mitä tulee ympäristöystävällisempiin liima- ja kalvoratkaisuihin. Mutta meillä on meneillään useita kiinnostavia kehityshankkeita.

Hanwag jatkoi pitkään Hansin veljenpojan Joseph ”Sepp” Wagnerin komennossa, mutta Seppillä ei ollut perillisiä. Siksi Hanwag myytiin vuonna 2004 ruotsalaiselle Fenix Outdoor AB -yritykselle. Sepp Wagner asetti myynnille pari tärkeää ehtoa: pääkonttorin tuli saada jatkaa toimintaansa Vierkirchenissä, ja kaikkien työntekijöiden tuli säilyttää työpaikkansa. Niin myös tapahtui.

Hanwagin valttikortti on monipuolinen valikoima erilaisia lestejä.

Toiminta alkoi pienimuotoisesti vain muutamalla työntekijällä.

Yksi ensimmäisistä tuotekuvastoista.

Artikkeli on julkaistu Partioaitan 365 asiakaslehden numerossa 1/2016. Liity 365 Klubiin ja saat lehden kotiisi ilmaiseksi kolme kertaa vuodessa. Liity 365 Klubiin. >>

Kommentit