Polkujuoksu

Trail running on terminä uusi ja muodikas, mutta suomalaiset ovat juosseet metsäpoluilla aina. Juostavia polkuja on joka puolella. Asuinalueiden läheisyydessä metsistä löytyy loistavia po...

Polkujuoksu

Trail running on terminä uusi ja muodikas, mutta suomalaiset ovat juosseet metsäpoluilla aina. Juostavia polkuja on joka puolella. Asuinalueiden läheisyydessä metsistä löytyy loistavia polkuverkostoja, joissa polkujuoksun tunnelmaan pääsee turvallisesti ilman eksymisen vaaraa. Lyhyetkin polut tarjoavat aivan erilaisen kokemuksen kuin asfaltilla juoksu.

Polkujuoksu vaatii tasapainoa sekä juoksurytmin vaihdoksia maaston muotojen ja polun teknisyyden mukaan. Tämä kaikki paitsi vaatii, niin myös kehittää lihaskuntoa monipuolisemmin kuin maantiejuoksu. Pehmeämpi juoksualusta on myös lempeämpi nivelille. Hyvät polkujuoksukengät kannattaa harrastukseen kuitenkin hankkia. Tarkat min/km –suunnitelmat ja sykerajat kannattaa unohtaa ja antaa maaston rytmittää juoksua. Enemmän kuin syke ja nopeus, poluilla kiinnostaa seurata kertynyttä matkaa ja nousumetrejä. Erilaiset GPS-kellot (katso esimerkiksi Suunto Traverse tai Ambit 3) antavat näistä tarkkaa tietoa. Samalla toki saa halutessaan myös syke- ja nopeustiedot. Metsässä juostessa kannattaa myös antaa itselleen lupa pysähtyä ja nauttia maisemista, eläimistä ja tunnelmasta.

Blogikirjoituksia aiheesta Polkujuoksu Lisää blogikirjoituksia

Ohjeita ja vinkkejä

Usein kysyttyä

Suosittelemme näitä tuotteita