Merkkiehdotukset

    Kategoriaehdotukset

      Hakuehdotukset

        Tuotteet

        Ahkion tuunaus

        Ahkion rakentaminen käyttäen pohjana Paris-pulkkaa

        Paris Expedition Sled 960 eli ns. Paris-pulkka on erinomainen pulkka, mutta varsinaiseksi ahkioksi sitä ei suoraan voi kutsua. Se täytyy tuunata mieleiseksi ja omaan käyttöön parhaiten sopivaksi. Ahkioksi muuntautumiseksi tarvitaan vähintään:

        • Vetoköysi tai vetoaisat
        • Kuorman kiinnitys

        Molempia asioita täytyy ensin miettiä ja valita itselleen parhaimmat vaihtoehdot. Tässä käymme näitä asioita ensin yleisellä tasolla läpi ja lopussa löytyy yksityiskohtaisia kuvia erilaisiin tapoihin tuunata ahkio.


        Talviretkellä ahkio on hyvä valinta. Sillä jaksaa vetää mukanaan enemmän ja painavampia varusteita ja evästä. Talvivaatteet vievät myös isomman tilan verrattuna kesävaatteisiin. Ahkioon muhkeat vaatteet mahtuvat hyvin kyytiin. Kuva Frida Pelin.

        Katso videolta tutkimusmatkailija Pata Degermanin omat käytännön vinkin niin ahkion tuunaukseen kuin käyttöön.

        Vetoköysi vai vetoaisat?

        Molemmissa vetosysteemeissä on omat hyvät ja huonot puolensa, jotka on syytä ottaa huomioon ahkiota valitessa ja tuunatessa. Pääsääntöisesti köysivetoinen on monikäyttöisempi ja useimmissa tilanteissa parempi valinta (=kompromissi).


        Vetoköyden kiinnitys ja irroitus on nopeaa ja helppoa. Kuva Frida Pelin.

        Vetoaisojen kiinnityksessä kestää hieman kauemmin, mutta aisat ovat tukevammin kiinni kehossa. Kuva Frida Pelin.

        Vetoköysi

        Vetoköysi on helpompi ja nopeampi asentaa kuin vetoaisat, ja on helpommin korjattavissa tai vaihdettavissa maastossa. Asennustapoja on monia, mutta yksinkertaisimmillaan ahkion valmiisiin reikiin kiinnitetään köydenpäät tuplakasisolmuilla. Noin puoli metriä pitkästä köydenpätkästä muodostuu näin lenkki, johon varsinaisen vetoköyden voi kiinnittää sulkurenkaalla. Vetoköyteen kannattaa lisätä joustavasta köydestä oleva lenkki, joka ottaa vastaan lähtönykäisyn ja pehmentää siten lähtöä.

        Vetoköyden pituudessa kannattaa huomioida, että liian lyhyt köysi nostaa ahkion etupäätä ilmaan ja siten takapää kuluu nopeammin. Lähtönykäykset tuntuvat myös lantiolla sitä enemmän mitä lyhyempi köysi on. Mitä pidempi köysi, sitä vähemmän ahkion etuosa nousee pystyyn. Liian pitkä köysi ei kuitenkaan saa olla. Sopiva pituus n. 3 metriä.

        Vetoköysi kiinnitetään joko lantiovyöhön tai ns. kokovartalovyöihin, jotka tasaa vedon myös hartioille. Vaihtoehtoisesti voi reppuun kiinnittää kiipeilyslingin tai tarvikenarun, johon vetoköysi kiinnitetään.

        Vetoköysi, edut ja haitat

        Vetoköyden erinomaisuuden huomaa jo heti parin tauon jälkeen. Sen kanssa on helppo pysähdellä ja pitää taukoja, koska köyttä ei tarvitse irrottaa ollenkaan valjaista tai repusta. Voit vetää ahkion jalkojen väliin ja istahtaa ahkion päälle ja hetken päästä jatkaa suoraan matkantekoa.


        Kuva Frida Pelin.

        Alamäkiä mentäessä voi köyden kiinnittää ahkion peräosassa olevaan lenkkiin ja ottaa kiinni köydestä ja ohjata ahkio vierelle, tällöin ahkiota voi ohjata alamäkeä laskiessa. Isomman mäen kohdalla voi tehdä niinkin, että päästää ahkion kulkemaan etupuolella.

        Huono puoli vetoköydessä taasen on, jos liikkuu kapeassa polussa alamäkeen, niin ahkio voi tulla jaloille. Epätasaisessa maastossa köysi ei ole yhtä vakaa kuin vetoaisat eikä ahkio seuraa yhtä hyvin perässä kuin aisoilla. Köydessä on kuitenkin se etu, että kun ahkio kaatuu (ahkio kaatuu joka tapauksessa monta kertaa reissulla), niin sen saa itse nostettua pystyyn, kun ei tarvitse irrottaa kiinteää aisasysteemiä.

        Vetoaisat

        Vetoaisat ovat hieman vaikeampi itse valmistaa ja asentaa ja hankalammin korjattavissa maastossa. Se vaatii myös enemmän materiaalia ja tulee maksamaan enemmän, etenkin jos ostaa valmiit aisat. Vetoaisat ovat yleensä ristikkäiset putket, joiden sisällä kulkee köysi tai vaijeri. Ristikkäiset putket tekevät siitä melko tukevan, vaikka putket olisivat melko lötköä tekoa. On myös olemassa suorista putkista tehtyjä vetoaisoja, mutta tällöin putket ovat erittäin vahvaa ja taipumatonta materiaalia ja välissä metallinen tuki, joka pitää putket paikoillaan. Vetoaisojen kanssa käytetään aina erillisiä valjaita, joihin putket kiinnitetään. Valjaat voivat olla esim. vanhat muokatut kiipeilyvaljaat.

        Vetoaisat, edut ja haitat

        Vetoaisojen etuna on hyvä vakaus epätasaisessa maastossa, ahkio seuraa nätisti perässä mutkittelevassa maastossa. Ahkio ei myöskään niin helpolla kaadu kuin köysivetoinen. Mutta ahkion kaatuessa, on sen pystyyn nostaminen hankalampaa, kun täytyy irrottaa ensin vetoaisat. Tai vaatii aina kaverin nostamaan ahkion pystyyn.

        Myös tauoilla tulee aina ensin irrottaa aisat, jotta pääsee istuutumaan, ja taas tauolta lähtiessä täytyy aisat pukea päälle. Vetoaisat myös jäätyvät helposti, koska kehon lämmittämät aisat lasketaan lumiseen maahan, mikä jäädyttää ne.

        Alamäessä ahkio pysyy aina turvallisen välimatkan päässä eikä ole pelkoa, että se tulee nilkoille. Isompaa mäkeä laskiessa, ja etenkin poikittain laskiessa, ahkio kaatuilee helposti ja sitä voi olla paljon hankalampi ohjata kuin köysivetoista, jonka saa vedettyä viereen.

        Kuorman kiinnitys

        Avonaiseen pulkkaan täytyy rakentaa jokin systeemi, jolla tavarat saa pysymään ahkiossa. Tähän on muutama eri vaihtoehto. Kiinteä vetoketjullinen peite, joka on kiinnitettynä ahkioon, kuormaliinat tai joustavasta narusta rakennettu ristikko.

        Kiinteä peite


        Kuva Pata Degerman.

        Kiinteä kuormapeite on kalliimpi valmistaa, mutta peitteen alle ahkioon voi luottavaisin mielin laittaa pieniäkin pusseja ja laatikoita huolehtimatta että ne putoavat kyydistä kesken matkan. Peitteen päälle täytyy rakentaa ns. mustekaloista eli joustavista naruista rakennettu ristikko, jotta tavarat saa pysymään liikkumatta ahkiossa. Savotta Paljakka-ahkiossa on kiinteä kuormapeite.

        Kuormaliinat


        Kuva Frida Pelin.

        Poikittaiset kuormaliinat ovat nopein ja helpoin asentaa, mutta niitä käytettäessä täytyy kaikki ahkioon laitettavat tavarat pakata ensin isoihin laukkuihin, jotka sidotaan ahkioon. Pienet tavarat putoavat melko varmasti kyydistä. Lisävarmuudeksi voi myös asentaa "mustekalaristikon".

        Iso laukku ja joustavat narut


        Kuva Frida Pelin.

        Kolmas tapa on valmistaa yksi iso ahkion kokoinen laukku/pussi, johon pakata tavarat. Laukku sidotaan ahkioon joustavilla ristikkonaruilla, ja lisäturvaksi voi asentaa myös kuormaliinat. Yhden ison laukun sijasta voi käyttää kahta tai kolmea pienempää laukkua, kuten ylemmässä kuvassa. Tällöin laukkuihin voi pakata omat osastot, esim. yhteen ruoat ja kokkausvarusteet, yhteen kaikki yöpymiseen liittyvä ja kolmanteen kaikki muu.

        Vetoköyden asennus ahkioon


        Ahkion vetoköysi. Keltainen köysi on kiinteästi kiinnitettynä suoraan ahkioon. Vihreä köysi kiinnitetään keltaisen köyden lenkkiin. Vihreä ja keltainen köysi kannattaa olla mahdollisimman vähän venyvää. Musta köysi on ns. joustopala eli hyvin joustavaa köyttä.


        Vihreään köyteen tehdään lenkki esim. kaksinkertaisella kahdeksikkosolmulla n. 1/4 kohtaan köyttä. Molempiin päihin kiinnitetään karabiinit. Väliin tuleva joustopala on kaksinkertainen lenkki n. 5-6 millin köyttä. Solmuna voi käyttää esimerkiksi kaksinkertaista kalastajansolmua.


        Ahkioon kiinnitettävään köyteen tehdään tuplakahdeksikkosolmu ja se varmistetaan vielä kalastajansolmulla.


        Vetoköysi käytössä. Musta joustopala ottaa nykäisyn vastaan ja tasoittaa lähtöä.

        Repun käyttäminen erillisen lantiovyön sijaan


        Erillisen lantiovyön sijaan voi käyttää reppua, jossa on lantiovyö. Repun ympäri kiinnitetään lantiovyön yläpuolelle nauhalenkki eli slingi tai tarvikenarua, johon ahkion vetoköysi kiinnitetään sulkurenkaalla.


        Kuva selkäpuolelta.


        Kuva sivusta.

        Takaosan lenkki asentaminen

        Ahkion takaosaan on hyvä kiinnittää pieni lenkki ahkion nostamista varten. Lenkkiin on myös hyvä kiinnittää vetoköysi kun lasketaan ahkion kanssa alamäkiä.


        Kahvassa eli lenkissä on hyvä säilyttää omaa karabiinia alamäkiä varten.


        Ohuen tarvikenarun päälle kannattaa vetää suojaksi muovinen putki. Näin köysi ei kulu niin nopeasti poikki. Paris-pulkassa ei ole valmiina reikiä takaosassa, joten reiät joutuu itse poraamaan.


        Alapuolelle kannattaa asentaa tukevat metalliset L-raudat.

        Toinen vielä yksinkertaisempi tapa on kiinnittää kuormaliinan pätkä suoraan pulteilla läpi ahkiosta.

         

        Kuormakiinnityksen asentaminen


        Joustavasta silikoninarusta valmistettu ristikko on yksi yleisimmistä tavoista kiinnittää tavarat ahkioon. Vaatimuksena on, että tavarat pakataan muutamaan isoon duffel-laukkuun tai yhteen koko ahkion kokoiseen pussiin.


        Kuormakiinnitys tehdään kahdesta pitkästä joustavasta narusta, yksi molemmille sivuille. Naru vedetään ahkion ympäri ja sidotaan ahkion valmiiden reikien kohdalla paikalleen.


        Naruun tehdään solmu ahkion alapuolelle. Kumiset tukevoittavat tupit kannattaa asentaa ylä- ja alapuolelle.


        Kiinnitysklipsi, jossa naru. Tämän narun kiinnittää solmulla toisen puolen lenkkeihin.


        Kaikki pakattuna ja kiinnitettynä.

        Kuormaliinojen kiinnitys

        Toinen tapa kuorman kiinnitykselle on kuormaliinat. Niiden asentaminen on mustekalaristikkoa helpompaa.

        Asennettaan ensin tarvikenarusta ahkion molemmille laidoille alapuolelle pitkittäiset narut, jotka yksinkertaisimmillaan kiinnitetään nippusiteellä etu- ja takapäähän. Kiinnitetään metallinen lenkki ahkion valmiin reiän läpi alapuolella olevaan naruun, esim. nippusiteellä. Jos haluaa liinat eri kohtiin, täytyy tällöin itse porata reiät haluttuihin kohtiin. Metalliseen lenkkiin kiinnitetään itse kuormaliina.

           

        Suosituimmat tuotemerkit

        Uutiskirjeen tilaaminen

        Melkein valmista. Klikkaat nyt enää vain sähköpostitse saamaasi vahvistuslinkkiä!
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Ole hyvä ja kirjoita oikea sähköpostiosoite