/tapahtumat//yritys/vuodesta-1928//asiakaspalvelu/yritysmyynti//yritys/sv/information-om-partioaitta/

Merkkiehdotukset

    Kategoriaehdotukset

      Hakuehdotukset

        Tuotteet

        Polkujuoksuopas

        Trail running on terminä uusi ja muodikas, mutta suomalaiset ovat juosseet metsäpoluilla aina. Juostavia polkuja on joka puolella. Asuinalueiden läheisyydessä metsistä löytyy loistavia polkuverkostoja, joissa polkujuoksun tunnelmaan pääsee turvallisesti ilman eksymisen vaaraa. Lyhyetkin polut tarjoavat aivan erilaisen kokemuksen kuin asfaltilla juoksu.

        Juokse maastossa ja haastavilla poluilla

        Polkujuoksu vaatii tasapainoa sekä juoksurytmin vaihdoksia maaston muotojen ja polun teknisyyden mukaan. Tämä kaikki paitsi vaatii, myös kehittää lihaskuntoa monipuolisemmin kuin maantiejuoksu. Pehmeämpi juoksualusta on myös lempeämpi nivelille.

        Hyvät polkujuoksukengät ovat tärkeä hankinta ja erityisesti kengän oikeaan kokoon hyvä kiinnittää huomiota.  Hyvien kenkien ansiosta voit nauttia vaihtuvista maisemista ja nauttia juoksusta. Polkujuoksussa tarkat nopeustavoitteet voi hetkeksi unohtaa. Enemmän kuin syke ja nopeus, poluilla kiinnostaa seurata kertynyttä matkaa ja nousumetrejä. Erilaiset GPS-kellot antavat näistä tarkkaa tietoa.  Metsässä juostessa kannattaa myös antaa itselleen lupa pysähtyä ja nauttia maisemista, eläimistä ja tunnelmasta.


        Inspiraatiota poluille blogista

        Piristystä polkujuoksusta

        Luonto ja vaihtelevat maastot tuovat uuden mausteen lenkkeilyharrastukseen.

        NUTS Karhunkierros

        Vuoden 2018 NUTS Karhunkierroksen voittaja Antti Itkonen avaa blogissa itse kilpailua ja siihen valmistautumistaan.

        Omien polkujen sankari

        Mielikuvista, siitä polkujuoksussa on kyse. Siitä, että nauttii, etsii rajoja ja kokee uutta.

        The Pennine Way

        Tommi Sulander juoksi yksin 440km läpi Iso-Britannian vanhimman vaellusreitin, The Pennine Wayn.
        Polkujuoksuharrastus tempaa helposti mukaansa ja kovakuntoiset juoksijat hakeutuvat äkkiä yhä vaativammille ja pidemmille poluille. Kansallispuistot tarjoavat erinomaisia merkittyjä reittejä maratonin tai puolimaratonin mittaisille juoksuille. Tällöin mukaan ei välttämättä tarvitse karttaa, mutta pitkille, jopa päiväkausien mittaisille ultrajuoksuille on syytä varustautua perusteellisesti.

        Varusteita ei onneksi tarvitse sulloa taskuihin, koska juoksemista varten on kehitetty erinomaisia vyölaukkuja, reppuja ja liivejä, joiden profiili on mahdollisimman matala. Matala ja vartaloa myötäilevä liivireppu on lyönyt itsensä viime vuosien aikana läpi ja on varmasti tuttu näky metsäisillä lenkkipoluilla. Nesteytys on juostessa tärkeä ja liivin avulla juomapullo kulkee helposti mukana. Niille, jotka eivät halua kantaa liiviä, löytyy myös perinteinen juomapullovyö. Pidemmille lenkeille on hyvä pakata myös eväitä, vaihtovaatteita ja ensiaputarvikkeita. Silloin kevyt juoksureppu on paras valinta.

        The North Face on kehittänyt Vectiv-kenkien lisäksi erinomaisen sarjan takkeja ja vaatteita nimenomaan polkujuoksuun. 
        Nesteytys on tärkein, mutta energiatasoja on hyvä myös ylläpitää energiapatukoilla ja geelillä. Mukaan voi pakata tottakai ruokatermoksellinen ihan oikeata ruokaa, jos ei ole liian kiire pysähtyä pitämään evästaukoa. Myös suolaa kannattaa ottaa erikseen mukaan, jotta neste imeytyy paremmin. Herkkävatsaisille sopii erittäin hyvin NOSHT -vauhtikarkit, joista saa energiaa suorituksen aikana ja myös jälkeen.

        Ensiavuksi kelpaa useimmiten aina toimiva urheiluteippi ja muutama rakkolaastari. Suurempiin venähdyksiin tai nyrjähdyksiin on silti hyvä muistaa pakata elastinen tukiside, joka on syytä myös suojata kosteudelta. Mitä kauemmas korpeen juoksulenkin sijoittaa, sitä enemmän kannattaa miettiä pakkaako mukaan avaruuspeitteen ja lisävirtaa matkapuhelimelle. Tällöin, jos kastuu tai sattuu isompi haaveri, pysyy lämpimänä, kun soittaa itselleen apua.

        Juoksuun pukeutuminen alkaa sukista. Monet käyttävät juostessa kompressiosukkia, jotka tukevat säärtä, pohkeita ja nilkkoja. Ne vähentävät jalkojen väsymystä ja kramppeja sekä nopeuttavat palautumista ja poistavat lihasvärinää suorituksen aikana. Toiset varteenotettavat sukat ovat vedenpitävät sukat, jotka pitävät jalat kuivana sääolosuhteista riippumatta. Mieltymyksistä riippumatta, tärkeintä on kuitenkin valita kestävät ja ihoa vasten miellyttävät sukat, jotka eivät pääse hankaamaan rakkoja juostessa. 

        Trikoohousut ovat ylivoimaiset juostessa. Ne joustavat ja antavat jaloille maksimaallisen liikkuvuuden, mutta samalla suojaavat sääriä ja reisiä nirhaumilta. Ne hengittävät ja ne jalassa ilmavirtaukset eivät hidasta menoa. Kylmempinä kuukausina kannattaa valita juoksuun soveltuvat kuorihousut tai tuulihousut ja housujen alle lämpökerrasto. On tärkeä huomioida, että juostessa voi tulla kuuma, joten lähtiessä ei haittaa, jos ilma tuntuu vähän liian viileältä. Juoksushortsit ovat nappivalinta kuumalla kelillä.

        Paras takki on sellainen, joka pakkautuu pieneen tilaan ja pitää tuulta. Takin tulee myös olla sopivan ohut, jottei tule liian kuuma. Pidemmille retkille kannattaa pakata vedenpitävä kuoritakki, jotta ylävartalo pysyy kuivana taukojen ajan. Hanskoissa kannattaa huomioida vedenpitävyys ja valita sellaiset hanskat, jotka eivät tunnu tukalalta juostessa. Juoksuvarustuksen kruunaa tottakai aina muodikas Buff-huivi, jonka voi nostaa otsalle tai vaikka pitää kaulan suojana, valintoja on lukematon määrä.

        Pitkille ja ultrapitkille matkoille on hyvä pakata mukaan vedenpitävä pussi, johon voi sulloa vessapaperia, kartan ja kompassin. Tällaisille reissulle voi ottaa mukaan myös vaellussauvat, jotka helpottavat etenemistä mäkisessä maastossa. Sauvojen avulla painoa voi siirtää pois jaloilta ja vähentää niiden rasitusta. Valitse kuitenkin sellaiset sauvat, jotka taittuvat mahdollisimman pieneen tilaan. 

        Otsalamppu on suunnistajalle hyvin tuttu. Se on välttämätön, jos mielii juosta hämärään aikaan.
        Lisävarusteet pidemmille seikkailuille 
        double-arrows-up
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Melkein valmista. Klikkaat nyt enää vain sähköpostitse saamaasi vahvistuslinkkiä!
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Ole hyvä ja kirjoita oikea sähköpostiosoite