Merkkiehdotukset

    Kategoriaehdotukset

      Hakuehdotukset

        Tuotteet

        Mammut

        Mammut-brändi on ollut yksi ammattitason vuorikiipeilyvarusteiden valmistajista vuosikymmeniä. Kaikki alkoi vuonna 1862 - pienestä köysitehtaasta Sveitsin vuoristossa. Nykyään maailmanlaajuisesti toimiva ulkoiluyritys on jo pitkään valmistanut korkealaatuisia laitteita, kuten kiipeilyvaljaita, kypäriä ja karabiineja. Lisäksi toiminnalliset ja trendikkäät vaatteet ovat ihastuttaneet suuren määrän asiakkaita ja niiden osuus Mammutin myynnistä on nyt puolet. Mammut softshell-takit, erityisesti klassinen "Ultimate", ovat saavuttaneet melkein kulttistatuksen. Brändin tuttu, musta-punainen logo löytyy monilta retkiltä ja vuoristomaailmaa on mahdoton kuvitella ilman sitä. Kaikille tuotteille on ominaista innovaatiot, korkein laatu, toimivuus ja turvallisuus.

        Pääkonttori ja valmistus

        Mammut Sports Group AG:n pääkonttori on Seonissa, Aargaun kantonissa Sveitsissä. Noin puolet Mammut-tuotteista valmistetaan Euroopassa (Saksa, Latvia, Liettua, Portugali, Makedonia, Puola, Romania ja Sveitsi). Mammut-emoyhtiössä Seonissa toimii laaja suunnittelu- ja kehitysosasto, innovaatio- ja teknologiajohtaminen sekä tuotehallinta. Logistiikka hoidetaan Wolfertesta Ruotsista Allgäussa. 

        Toinen puoli tuotannosta on peräisin Kaukoidästä (Bangladesh, Kambodža, Kiina, Intia, Myanmar, Filippiinit, Taiwan ja Vietnam). Syynä ulkoistamiseen Kaukoitään on toisaalta houkuttelevampi hinta ja toisaalta se, että innovatiiviset prosessointiteknologiat puuttuvat Euroopasta lähes kokonaan. Aasiassa niitä taas löytyy runsaasti. Mammut pyrkii jatkossakin Kaukoidän ja Euroopan tuotannon tasapainoiseen suhteeseen. Toimivien ja erittäin teknisten tuotteiden valmistuksessa Mammutilla on korkeimmat laatustandardit - ja ne välittävät ne liikekumppaneille, kuten ompelupajoille. Voidakseen täyttää nämä tuottajat ovat riippuvaisia erittäin pätevästä henkilöstöstä, jota ei ole niin helppo löytää ja jonka vuoksi heidät tulisi säilyttää mahdollisimman pitkään. Tämä puolestaan edellyttää inhimillisiä työoloja sekä pitkäaikaisia ja reiluja liikesuhteita.

        Miten Mammut hallitsee tuotanto-olosuhteita?

        Mammut on ollut kuuluisan Fair Wear Foundationin (FWF) jäsen vuodesta 2008. Tämän itsenäisen säätiön tavoitteena on oikeudenmukaisten työolojen käyttöönotto ja varmistaminen tekstiiliteollisuudessa. Jäseneksi liittymällä yritys sitoutuu varmistamaan, että kaikki työntekijät koko toimitusketjussa täyttävät FWF:n vaatimukset. Edellytyksiä ovat järjestäytymisvapaus, toimeentulon saaminen ja oikeus työehtosopimusneuvotteluihin, työajan rajoittaminen ja laillisesti sitova työsopimus. Tehdastyöntekijät voivat ilmoittaa rikkomuksista ja valituksista suoraan FWF:lle kyseisellä kansallisella kielellä. Jos näin tapahtuu, FWF pyytää toimintasuunnitelmaa väärinkäytösten lopettamiseksi.

        Mammut on myös Sustainable Apparel Coalitionin jäsen. Ja alla mainittu Higg-indeksi ottaa huomioon myös tuotantoolosuhteiden paranemisen.

        Mistä Mammutin käyttämä untuva on peräisin?

        Mammut käyttää 100 % untuvaa Responsible Down Standardin (RDS) mukaisesti. RDS varmistaa, ettei eläviä kynimistä tapahdu eikä eläinten tarvitse kärsiä pakkoruokinnasta. Jokaista toimitusketjun vaihetta valvoo riippumaton tarkastaja, ja on taattu, että lopputuotteeseen sisältyy vain RDS-sertifioituja untuvia.

        Joissakin tuotteissa Mammut käyttää myös Re:Down-standardia, joka antaa peitoista kierrätetyille untuville uuden käyttökohteen ulkoilutuotteissa.
        Mammut ja kestävä kehitys
        Syksyllä 2018 Mammutissa käynnistettiin kattava 5-vuotissuunnitelma kuvaavalla nimellä "Me välitämme". Jo ennen sitä sveitsiläinen yritys oli osoittanut suurta sitoutumista ympäristönsuojeluun ja kestävään kehitykseen, mutta "We care" ja kaikki seuraavat askeleet vievät heidän sitoutumisensa seuraavalle tasolle. "Me välitämme" -tavoitteet ovat puhdas tuotanto, eläinten hyvinvointi, pienentynyt jalanjälki ja eettinen tuotanto.

        C = Puhdas tuotanto (Bluesign-hyväksytyt kankaat, Bluesign-hyväksytyt tuotteet, PFC-vapaa DWR)
        A = Eläinten hyvinvointi (Responsible Down Standard, Responsible Wool Standard, Heinen Leather)
        R = Pienempi ekologinen jalanjälki (kierrätysmateriaali, luomupuuvilla)
        E = Eettinen tuotanto (Fair Wear Foundationin jäsen)
        Tämän strategian julkistamisen jälkeen Mammut liittyi Sustainable Apparel Coalition (SAC) -verkostoon, joka koostuu tällä hetkellä yli 200 yrityksestä, yhdistyksestä ja organisaatiosta. SAC on julkaissut "Higg Indexin" - verkkopohjaisen optimointityökalun, jonka tavoitteena on luoda yhtenäinen arvio vaatteiden, jalkineiden ja kodintekstiilien kestävyydestä.

        Mammut allekirjoitti myös YK:n peruskirjan muotiteollisuuden ilmastonsuojelusta, jonka tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 30 % vuoteen 2030 mennessä ja olla päästötön vuoteen 2050 mennessä.

        Toinen tosiasia, joka saattaa aluksi tuntua vähemmän globaalilta, on ehdottomasti mainitsemisen arvoinen: yhdentoista työntekijän korjaamo korjaa noin 6000 tuotetta vuodessa Sveitsissä. Ja 10 työntekijää Saksassa laittoi noin 9 000 tuotetta takaisin kuntoon. 15 000 tuotetta, joita ei tarvitse ostaa uutena – erittäin tehokas ekologisen jalanjäljen vähentäminen!
        Lue lisää
        double-arrows-up
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Melkein valmista. Klikkaat nyt enää vain sähköpostitse saamaasi vahvistuslinkkiä!
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Ole hyvä ja kirjoita oikea sähköpostiosoite