Merkkiehdotukset

    Kategoriaehdotukset

      Hakuehdotukset

        Tuotteet

        Talviuinti Eeva Mäkinen

        Talviuinti ja avantouinti

        Talviuinti on mieltä ja kehoa virkistävä terveysliikuntalaji, joka ei vaadi suuria välineinvestointeja. Talviuinnilla tarkoitetaan yleensä uimista alle 10 asteisessa luonnonvedessä, joten talviuintikausi kestää koko Suomessa arviolta lokakuun alusta aina toukokuuhun asti.

        Kehon totuttaminen kylmään veteen on hyvä aloittaa pienin askelin. Ensimmäisillä käyntikerroilla on suositeltavaa vain kastautua, ja kehon alkaessa sopeutua kylmään voi vedessäoloaikaa alkaa vähitellen pidentää. Tietoinen, syvään hengittäminen ja oman kehon kuuntelu ovat avainasemassa.

        Kylmä kylpy auttaa

        Talviuinnilla on tutkitusti terveyttä edistäviä vaikutuksia ja mielihyvän tunteen saa jo pelkästään nopealla kastautumisella kylmään veteen. Harrastajien mukaan talviuinti rauhoittaa ja maadoittaa mielen, vähentää stressiä, lisää kehon vastustuskykyä, auttaa nivelkipuihin ja parantaa unen laatua. Säännöllisesti uivien perusverenpaine voi laskea merkittävästi, verenkierto ja kudosten aineenvaihdunta parantua sekä solujen vanheneminen hidastua. Pulahdus kylmässä vedessä yhtäaikaisesti sekä virkistää että rentouttaa, nostamalla matalalla olevaa ja laskemalla korkealla olevaa adrenaliinitasoa. Betaendorfiini-hormonin tuotanto lisääntyy aivolisäkkeessä saaden aikaan raukean hyvänolontunteen.

        Kevyillä hankinnoilla alkuun

        Talviuinti ei vaadi suuria hankintoja. Uimapuvun lisäksi päähineen käyttöä suositellaan ja avantouintiin tarkoitetut tossut suojaavat liukastumiselta, teräviltä kiviltä sekä helpottavat usein kylmyyden sietämistä. Neopreenitossuja tai uintisukkia ei tarvitse riisua pois veteen mentäessä, mutta sukkien kaverina on suositeltavaa käyttää nopeasti jalkaan vedettäviä sandaaleja, jotta liukastumisvaara saadaan minimoitua pukukopilta veden äärelle siirryttäessä. Vedenpitävät hanskat pitoa parantavilla kämmenosilla suojaavat sormia liialliselta kylmettymiseltä sekä mahdollistavat tukevan otteen uimarappusten kaiteista. Pakkassäällä lämmön haihtumista pois kehosta on hyvä ehkäistä pukemalla pipo tai villapanta pään lämmikkeeksi uimisen ajaksi. Reilun kokoinen matkapyyhe suojaa tuulelta veden äärelle käveltäessä, kuivaa kehon tehokkaasti sekä kuivuu nopeasti.

        Kylmässä vedessä uimisen jälkeen on tärkeää pukeutua lämpimästi, jotta kehon vilustuminen estyy. Märät uintivarusteet voi pakata kotimatkan ajaksi kuivasäkkiin, jolloin ne eivät pääse kastelemaan repun tai laukun sisältöä. Termosmukiin tai -pulloon valmiiksi keitetty höyryävän kuuma juoma sekä ruokatermokseen pakattu aamupuuro tai illalliskeitto lämmittävät kehoa sisäisesti viimeistellen rauhoittavan, elinvoimaa lisäävän uintikokemuksen luonnon syleilyssä.

        Lue lisää
        Suodatin

        Talviuinti ja avantouinti

        Talviuinti on mieltä ja kehoa virkistävä terveysliikuntalaji, joka ei vaadi suuria välineinvestointeja. Talviuinnilla tarkoitetaan yleensä uimista alle 10 asteisessa luonnonvedessä, joten talviuintikausi kestää koko Suomessa arviolta lokakuun alusta aina toukokuuhun asti.

        Kehon totuttaminen kylmään veteen on hyvä aloittaa pienin askelin. Ensimmäisillä käyntikerroilla on suositeltavaa vain kastautua, ja kehon alkaessa sopeutua kylmään voi vedessäoloaikaa alkaa vähitellen pidentää. Tietoinen, syvään hengittäminen ja oman kehon kuuntelu ovat avainasemassa.

        Kylmä kylpy auttaa

        Talviuinnilla on tutkitusti terveyttä edistäviä vaikutuksia ja mielihyvän tunteen saa jo pelkästään nopealla kastautumisella kylmään veteen. Harrastajien mukaan talviuinti rauhoittaa ja maadoittaa mielen, vähentää stressiä, lisää kehon vastustuskykyä, auttaa nivelkipuihin ja parantaa unen laatua. Säännöllisesti uivien perusverenpaine voi laskea merkittävästi, verenkierto ja kudosten aineenvaihdunta parantua sekä solujen vanheneminen hidastua. Pulahdus kylmässä vedessä yhtäaikaisesti sekä virkistää että rentouttaa, nostamalla matalalla olevaa ja laskemalla korkealla olevaa adrenaliinitasoa. Betaendorfiini-hormonin tuotanto lisääntyy aivolisäkkeessä saaden aikaan raukean hyvänolontunteen.

        Kevyillä hankinnoilla alkuun

        Talviuinti ei vaadi suuria hankintoja. Uimapuvun lisäksi päähineen käyttöä suositellaan ja avantouintiin tarkoitetut tossut suojaavat liukastumiselta, teräviltä kiviltä sekä helpottavat usein kylmyyden sietämistä. Neopreenitossuja tai uintisukkia ei tarvitse riisua pois veteen mentäessä, mutta sukkien kaverina on suositeltavaa käyttää nopeasti jalkaan vedettäviä sandaaleja, jotta liukastumisvaara saadaan minimoitua pukukopilta veden äärelle siirryttäessä. Vedenpitävät hanskat pitoa parantavilla kämmenosilla suojaavat sormia liialliselta kylmettymiseltä sekä mahdollistavat tukevan otteen uimarappusten kaiteista. Pakkassäällä lämmön haihtumista pois kehosta on hyvä ehkäistä pukemalla pipo tai villapanta pään lämmikkeeksi uimisen ajaksi. Reilun kokoinen matkapyyhe suojaa tuulelta veden äärelle käveltäessä, kuivaa kehon tehokkaasti sekä kuivuu nopeasti.

        Kylmässä vedessä uimisen jälkeen on tärkeää pukeutua lämpimästi, jotta kehon vilustuminen estyy. Märät uintivarusteet voi pakata kotimatkan ajaksi kuivasäkkiin, jolloin ne eivät pääse kastelemaan repun tai laukun sisältöä. Termosmukiin tai -pulloon valmiiksi keitetty höyryävän kuuma juoma sekä ruokatermokseen pakattu aamupuuro tai illalliskeitto lämmittävät kehoa sisäisesti viimeistellen rauhoittavan, elinvoimaa lisäävän uintikokemuksen luonnon syleilyssä.

        Lue lisää
        Myymälässä Saariselkä saatavilla (6586.79 km)

        Suosituimmat tuotemerkit

        Uutiskirjeen tilaaminen

        Melkein valmista. Klikkaat nyt enää vain sähköpostitse saamaasi vahvistuslinkkiä!
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Ole hyvä ja kirjoita oikea sähköpostiosoite