Merkkiehdotukset

Kategoriaehdotukset

Hakuehdotukset

Tuotteet

OUTLET -RIEHA PE 26.-SU 28. »
        Miisa Häyrinen

KOMPASSIN JA KARTAN KÄYTTÖ

Kartan ja kompassin käyttö on yksi tärkeimpiä vaeltajan ja retkeilijän taitoja. Se on taito mikä pitäisi olla hallussa jokaisella retkeilijällä, vaeltajalla tai muuten maastossa liikkuvalla. Kartta ja kompassi ovat halpa tapa tehdä monesta vaelluksesta onnistuneempi. Suunnistustaidon alkeiden opettelu ei vie kovin paljon aikaa ja taidon opittua se antaa onnistumisen iloa ja turvaa luonnossa liikuttaessa. Karttaa ja kompassia oppii kuitenkin käyttämään vain käyttämällä niitä, eli kyseiset välineet mukaan ja kipin kapin luontoon harjoittelemaan. Näillä ohjeilla pääset alkuun ja lopulta perille.

Kompassin osat ja merkinnät:

• Pohjoisneula
        • Pohjaviivat
        • Suurennuslasi, jos on
        • Viivoittimet, eri mittakaavoja matkan mittaamista varten
        • Kaltevuusmittari (joissakin kompasseissa)

Kuvan kompassi Suunto M-3 G Global.

Kompassityypit

Eri tyyppisiä kompasseja on olemassa todella monenlaisia, mutta vain osa niistä soveltuu hyvin retkeily- tai vaelluskäyttöön.

Levykompassi

Yleisemmin käytetty ja paras kompassi etenkin aloittelevalle retkeilijälle ja suunnistajalle on levykompassi. Se on yksinkertainen, halpa ja toimiva, jolla voi tehdä kaikki vaeltaessa tarvittavat suunnistustemput. Kuvassa
        Suunto A-30.

Peilikompassi

Toinen hyvä vaihtoehto on
        peilikompassi. Se on melko samanlainen, kuin levykompassi, mutta siinä on kääntyvä kansi, jossa on peili. Peilikompassilla neularasia ja suunta tai kohde luonnossa voidaan nähdä samanaikaisesti nostamatta katsetta kartalta. Peili käännetään 45 asteen kulmaan. Tämän vuoksi peilikompassilla voi ottaa suunnan tarkemmin kiintopisteisiin, kuin levykompassilla. Peilikompasseja käytetään tarkkojen suuntimien ottamiseen etenkin pitkillä etäisyyksillä. Kuvassa Suunto MC-2.

Pienet kompassit

Myös monenlaisia pieniä kompasseja on tarjolla, esimerkiksi peukalo–, kaula–, tasku–, ranne– ja avaimenperäkompasseja. Pienen kokonsa vuoksi niistä yleensä puuttuu oleellisia ominaisuuksia kuten pohjaviivat ja kulkusuuntanuoli. Nämä ovat myös epätarkempia, kuin isommat versionsa. Vaelluksella nämä ovat hyviä varalle, jos varsinainen  kompassi hajoaa tai häviää. Siinä tapauksessa niillä voi ainakin tarkistaa oikean ilmansuunnan. Kuvassa
        Suunto Clipper.

Globaali kompassi

Kaikki kompassit eivät toimi maailmanlaajuisesti, koska maan magneettikenttä on erilainen eri puolilla maapalloa. Yleisimmin kompassit on jaettu pohjoiseen ja eteläiseen pallonpuoliskoon.

Kaikkialla toimivissa kompasseissa, ns. globaaleissa kompasseissa, on maailmanlaajuisesti tasapainoitettu neula. Ne näyttävät oikean suunnan niin pohjoisella kuin eteläisellä pallonpuoliskolla. Näissä on myös melkein aina säädettävä erannonkorjaus. Kuvassa Brunton TruArc 10.

Retkeilykartan ja kompassin suuntaaminen

Huomioi, että kompassin neula on magneettinen, eli toinen kompassi, puhelin tai jokin muu magneettinen asia vieressä muuttaa neulan suuntaa. Pidä siis huoli, että kompassin lähellä ei ole mitään magneettista.

Harjoitus:

1. Ota kartta ja kompassi eteesi.
        2. Etsi kartastasi merkintä missä suunnassa siinä on (maantieteellinen) pohjoinen. Käytännössä aina retkeilykartoissa pohjoinen on ylhäällä ja kartan päällä on samaan suuntaan kulkeva harva musta viivoitus.
        3. Kompassissasi on punainen pohjoisneula, joka osoittaa (magneettiseen) pohjoiseen. Käännä kartan pohjoinen, eli kartan yläreuna, ja siinä oleva viivoitus kompassinneulan osoittamaan suuntaan.

Nyt kartan suunta on sama kuin ”oikeassa” maailmassa, eli kartalla ”etuoikealla” olevat asiat ovat näkyvät luonnossa etuoikealla jne. Olettaen, että olet itse kartalla.

Tämä yksinkertainen tapa käyttää kompassia ja karttaa yhdessä on jo erittäin hyödyllinen taito, ja suunnistuksen yksi tärkeimmistä perusteista.

Suunnan ottaminen kompassin ja retkeilykartan avulla

Kompassilla ja kartalla suunta otetaan lähtöpisteestä tavoitepisteeseen, eli kompassisuunta näyttää suunnan linnuntietä haluttuun paikkaan.

Ota kompassi ja kartta esille. Päätä lähtöpiste ja tavoiteltu paikka kartalta. Seuraa seuraavia ohjeita suunnanottoon:

Suunnanoton vaiheet

1. Valitse ensin kartalta reitti lähtöpisteestäsi A määränpäähän B.
        2. Aseta kompassin reuna tarkasti lähtöpisteestä määränpäähän, niin että kompassissa oleva kulkusuuntanuoli osoittaa haluttuun kulkusuuntaan.
        3. Käännä kompassin neularasiaa, kunnes sen pohjaviivat kulkevat samansuuntaisesti kartan pystyviivojen kanssa. Kompassin pohjoishaarukan tulee osoittaa kartan pohjoiseen.
        4. Ota kompassi tukevalla otteella käteesi vaakasuoraan asentoon. Pidä kompassia kädessäsi vaakasuorassa asennossa ja käänny kunnes kompassin pohjoisneula on pohjoishaarukan sisällä. Pohjoisneulan ollessa haarukassa, kompassin pohjalevyssä oleva kulkusuuntanuoli näyttää halutun kulkusuunnan.

Toistamalla vaiheet 3 ja 4 tasaisin välein pysyt helpommin halutussa kulkusuunnassa.
        Kulkusuuntasi muuttuessa, esimerkiksi kierrettävän järven tai jyrkänteen vuoksi, ota suunta aina uudelleen paikasta jossa olet. Tämä on erittäin tärkeää ja tehtävä aina kun poikkeaa otetusta kompassisuunnasta.

Yleisin eksymäsuunta on 180 astetta, eli täysin päinvastaiseen suuntaan kuin oli tarkoitus kulkea. Varmista siis, että käännät oikean kompassineulan pohjoishaarukkaan. Oikea on pohjoinen, joka on aina punainen nuoli.

Harva meistä kuitenkaan kulkee suorinta reittiä vaeltaessa tai retkeillessä. Tästä syystä suunnistaessa tulee osata lukea karttaa ja luontoa, kompassin lisäksi. Hyvä suunnistustaito pohjautuukin karttakuvan ja ympäröivän luonnon tulkitsemiseen.

Usein parempi ja varmempi tapa päästä ensimmäisellä yrittämällä määränpäähän, on ottaa useita ja lyhyitä suuntia. Älä ahnehdi heti usean kilometrin kompassimatkaa, vaan ota suunta johonkin kaukana näkyvään kiintopisteeseen, esim. isoon kiveen, kumpareeseen, jyrkänteeseen tms. ja sen saavutettuasi ota uusi suunta uuteen kiintopisteeseen.

Ylemmän esimerkin kuvien reitissä ei ole järkevää kulkea suoraan linnuntietä, koska välissä iso mäki ja jyrkänne. Mäki ja jyrkänne kannattaa kiertaa lännen kautta. Alla olevassa kuvassa näytetty yksi reittiesimerkki. Kävele ensin Syvä-Antiasta pohjoiseen ja ota vasta sitten suunta välietappiin B, ja sinne saavuttuasi ota uusi suunta määränpäähän C.

Suunnan ottaminen kompassilla

Kompassisuunnalla suunnistaminen

Huonon näkyvyyden vuoksi on joskus vaeltaessa pakko edetä pelkästään kompassisuunnalla, koska maastossa ei välttämättä ole selviä maastonmerkkejä, tai niitä ei näe. Tämä koskee myös pimeällä suunnistamista. Tämänkaltainen suunnistustapa on suositeltavaa vain kokeneelle suunnistajalle, ja tätä taitoa olisi syytä harjoitella ensin turvallisessa paikassa.

Harjoituksena kompassisuunnalla kulkeminen on kuitenkin erinomainen, koska oikean suunnan pitäminen on yksi suunnistuksen kulmakivistä. Harjoittele tätä taitoa turvallisessa paikassa, jossa vältät eksymisen.

Kompassisuunnalla kulkiessa on erittäin tärkeää pitää täysin oikea suunta koko ajan. Pienikin muutos suunnassa saattaa viedä pitkällä matkalle kauas tavoitellusta paikasta.

Harjoitus:

Lue ensin suunnanoton vaiheet –ohjeemme ylempänä tällä sivulla, jos suunnanotto kartan ja kompassin avulla ei ole tuoreessa muistissa.

1. Mene tuttuun paikkaan, tai paikkaan jossa eksymisvaara on pieni.
        2. Ota suunta haluttuun paikkaan.
        3. Lähde kulkemaan haluttuun suuntaan, niin että katsot jonkun selvän kohteen (esim. puu, kivi) kulkusuunnasta ja kulje sen luokse. Kannattaa katsoa myös lähtöpisteestä kiintopiste.
        4. Saavuttuasi kohteen luokse pysähdy ja katso kompassista oikea suunta ja selvä kohde tavoitteeksi. Vilkuile välillä taaksesi, että kuljet varmasti suoraa linjaa.
        5. Onnittele itseäsi, kun saavut tavoiteltuun paikkaan.

Kompassisuunnalla kulkeminen vaikeassa maastossa tai huonolla näkyvyydellä on erittäin vaikeaa, varsinkin jos kuljettava matka on pitkä.

Jos selkeitä kiintopisteitä ei ole, kannattaa esteet, esimerkiksi puut ja kivet, kiertää aina vuorotellen vasemmalta ja oikealta. Jos kierrät esteen aina esimerkiksi vasemmalta, niin todennäköisesti ajaudut hieman vasemmalle sivuun reitiltä.

Eranto eli magneettinen deklinaatio

Vaelluksella suunnistaessa on hyvä huomioida, että kompassin osoittama (magneettinen) pohjoinen ja kartassa oleva (maantieteellinen) pohjoinen eivät ole täysin samassa suunnassa. Tätä kulman eroa kutsutaan erannoksi. Ero syntyy maapallon magneettikentän vaihteluista.

Suomessa eranto vaihtelee lännen 6 asteesta Itä–Suomen 14 asteeseen. Retkeillessä voit tarkistaa tarkan erannon määrän Ilmatieteenlaitoksen sivuilta ja tehdä korjauksen kompassisuuntaan sen perusteella.

Mikäli et muista tarkistaa erantoa paikallisesti jokaiselle vaellukselle ja retkelle, niin 10 astetta korjausta on usein riittävän lähellä, jos suunnistetaan kohti isoa kohdetta, esimerkiksi järvelle.

Osassa retkeily– ja vaellustarkoitukseen tehdyissä kartoissa on ilmoitettuna tarvittavan eratokorjauksen määrä.

Erannon korjaus

Erannon voi huomioida suunnistettaessa monella eri tavalla. Voit valita näistä tavoista itsellesi sopivimman ja loogisimman vaihtoehdon.

Tapa 1. Ota suunta kompassilla normaalisti ja lopuksi vähennä kompassin astelukemasta tarvittava eranto.

Tapa 2. Mikäli sinulla on kompassi, jossa on mahdollisuus tehdä erantokorjaus, niin seuraa kompassin valmistajan ohjeita operaation tekoon. Ohjeet ovat tulleet kompassin mukana tai ne voi löytyä valmistajan internetsivuilta.

Tapa 3. Ota suunta kompassilla hieman ohi halusta päätepisteestä. Esimerkiksi, jos olet matkalla ison järven eteläiseen päähän, ota suunta kärjestä hieman pohjoiseen. Huomio, että eranto korjataan vähentämällä, eli korjaus pitää tehdä oikeaan suuntaan. Näin voit lähteä kompassin osoittamaan suuntaan ilman muita korjauksia.

Käytännön vinkkejä vaellettaessa suunnistamiseen

• Ota suunta huolellisesti lähtöpisteestä tavoitepisteeseen ja huomioi eranto.
        • Taita kartta sopivan kokoiseksi. Reittiä on helpompi seurata, kun kartta–alue on pienempi.
        • Seuraa peukalolla etenemistäsi kartalta, pitäen peukaloa aina siinä kohdassa missä liikut. Tämä nopeuttaa kartan lukemista.
        • Pidä karttaa saman suuntaisesti suhteessa ympäröivään luontoon. Näin maastoa ja reittiä on helpompi lukea, kun suunta on sama kartalla kuin luonnossa. Kun kulkusuunta muuttuu, käännetään kartta jälleen oikean suuntaiseksi.
        • Käytä vedenpitäviä retkeilykarttoja tai vedenpitävää karttalaukkua.
        • Tuulisella ilmalla käytä karttalaukkua tai varmista muuten, että karttasi ei häviä tuulen mukana.
        • Muista, että kompassin neula on magneettinen, eli toinen kompassi, puhelin tai jokin muu magneettinen asia vieressä muuttaa neulan suuntaa.
        • Haluatko kehittää suunnistustaitojasi lisää? Katso vinkit suunnistustaitojen kehittämiseen ja suunnistustaitojen harjoittamiseen.
        Siirry seuraavaan osaan:

Reitin suunnittelu »
        double-arrows-up
        Uutiskirjeen tilaaminen

Melkein valmista. Klikkaat nyt enää vain sähköpostitse saamaasi vahvistuslinkkiä!

Ole hyvä ja kirjoita oikea sähköpostiosoite