/tapahtumat//yritys/vuodesta-1928//asiakaspalvelu/yritysmyynti//yritys/sv/information-om-partioaitta/

Merkkiehdotukset

    Kategoriaehdotukset

      Hakuehdotukset

        Tuotteet

        Valmistautuminen ja pakkaaminen talviretkelle

        Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

        Talviretkeilyn nautintoon pääsee parhaiten kiinni, kun siihen valmistautuu etukäteen. Ennakkosuunnittelulla voi helposti välttää talviretkeilyn sudenkuopat: palelun ja väsymyksen. Taskussa on hyvä olla myös pakkasenkestävä varasuunnitelma.

        Kesällä päiväretkelle voi lähteä hetken mielijohteesta ja pysähtyä kivan näköisen paikan osuttua kohdalle. Talvella on kuitenkin hieman suunniteltava etukäteen mihin menee, miten siellä liikkuu ja suunnistaa, miten pukeutuu sekä koska ja miten syö ja juo. Kun on tarkoitus retkeillä yön yli tai liikkua pidempi matka, hyvä suunnittelu takaa elämyksellisen ja turvallisen retken.

        Miten valitset talviretkikohteen?

        Osa luonnonnähtävyyksistä on huikeimmillaan juuri talvella, kuten Korouoman jääputoukset tai Riisitunturin tykkylumipuut. Talven hento valo, lumi ja eläinten jäljet lumella ovat nähtävyyksiä jo itsessään. Niitä löytää lähtemällä luontoon.

        Mihin tahansa menetkin, selvitä ensin johtaako perille tie tai polku ja onko se aurattu tai tallattu. Polun viivamerkintä kartalla voi talvella olla maastossa umpihankea.

        Talviretkikohteiksi varmoja valintoja ovatkin suosittujen kansallispuistojen luontokeskusten läheiset kohteet, joilla on paljon kulkijoita. Niiden läheisyydessä on usein myös tuli- ja laavupaikkoja, joiden läpi talvireitit kulkevat. Myös kuntien virkistysalueilla on tulipaikkoja ja suosittuja reittejä, jotka pysyvät auki läpi vuoden.

        Useimmiten kansallispuistoihin ja virkistysalueille löytyy myös valmiita oppaita ja reittikarttoja sähköisenä sekä painettuna. Suunnitellessasi retkeä, voit miettiä samalla suunnistamista: seuraatko reittimerkintöjä, luetko paperikarttaa vai käytätkö karttasovellusta kännykästä. 

        Talvella on huomioitava myös, että jos sataa lunta, polut peittyvät. Jos liikut pimeässä, varaa tehokas otsalamppu, että näet reittimerkinnät.

        Lisätietoa kohteista:

        luontoon.fi

        uuvi.fi (Uudenmaan ulkoilukohteet)

        Miten liikut talviretkelläsi?

        Aloittelevan talviretkeilijän on mukavinta pysyä valmiilla huolletuilla ja merkityillä talvireiteillä.

        Talviretkelle voit lähteä jalan, lumikengillä tai erityyppisillä suksilla, fatbikella tai erilaisilla kelkoilla. Jos haluat retkeillä retkiluistimilla, käy kurssi tai lähde valmiiksi auratulle radalle. Valitsitpa minkä tahansa kulkutavan, tarkista että sinulla on siihen sopiva reitti ja kulkutapaan sopivat muut varusteet.

        Näppisääntö on, että patikkareitit ovat mäkisempiä ja hiihto- ja talvipyöräilyreitit loivempia ja leveämpiä. Hiihtoladuilla ei ole useimmiten sallittua liikkua jalkaisin tai pyörällä. Olemassa on myös monikäyttöreittejä. Reittikartoissa ja -opasteissa mainitaan yleensä, miten siellä on sallittua tai parasta liikkua.

        Selvitä silti aina etukäteen luontoon.fi-sivuilta tai esimerkiksi kansallispuiston luontokeskuksesta, ovatko reitit auki tai onko talvireittejä huollettu tai merkitty. Osaa talvireiteistä huolletaan vain matkailusesonkien aikana. Osa merkinnöistä voi olla säänpieksemiä haaleita maalilaikkuja puissa. Eivätkä maastossa olevat reitit aina noudata täsmälleen karttaan merkittyjä. Varaudu siis muutoksiin varasuunnitelmalla.

        Reitin tyyppi ja huolto vaikuttaa myös liikkumisnopeuteesi. Huolletulla reitillä on useimmiten helppo  kulkea. Umpihangessa matkanteko voi hidastua 1–2 kilometriin tunnissa myös suksilla tai pysähtyä kokonaan, jos lumi upottaa vyötäröön asti. Lumessa liikkuminen on myös fyysisesti vaativaa ja kuluttaa paljon energiaa.

        Valitse siksi aina seurueen tarpeisiin, jaksamiseen ja osaamiseen sopiva liikkumistapa ja sille oikea reitti.

        Liikkuminen talvella »

        Ennakoi, mistä saat vettä ja miten pidät sen sulana

        Talviretkeilyyn valmistautumisessa olennaista on ymmärtää, että kaikki jäätyy. Ensimmäisenä vesipullo. Mieti siksi jo retken valmisteluvaiheessa, mistä ja miten saat vettä juotavaksi ja ruuanlaittoon.

        Tarvitset parikin termospulloa ja yöretkiä varten kätevä on kiehuvaa vettä kestävä vesipullo. Jos käytät tavallista juomapulloa, voit pakata sen villasukkaan tai lapaseen, jolloin neste pysyy hetken kauemmin sulana.

        Talviretkillä suositellaan juomaksi vain lämpimiä juomia. Keho kuluttaa paljon energiaa kylmän juoman lämmittämiseen. Talviretkelle kannattaakin pakata mukaan lämmintä mehua, teetä tai kaakaota janojuomaksi.

        Kylmässä ei välttämättä tunne voimakasta janon tunnetta. Talviretkillä alinesteytys tapahtuu vahingossa. Varmista siksi suunnitteluvaiheessa, että kaikilla retkeläisillä on riittävä määrä juotavaa retken aikana.

        Talvella vettä voi ottaa mukaansa lähtöpaikasta, etsiä juoksevista puroista tai sulattaa lumesta. Monilla retkillä veden sulattaminen lumesta on välttämättömyys.

        Yöpyvillä retkillä talviretken rutiinit järjestyvät veden sulattamisen ympärille aamulla ja illalla. Termospullojen lisäksi mukana voi kuljettaa keitintä tai pitää ylimääräistä nokipannua tai nuotiokattilaa, jos vettä voi sulattaa avotulella.

        Suunnittele, miten syöt ja valmistat ruokaa talviretkillä

        Talviretkellä ruoka täyttää ja antaa energiaa, mutta myös lämmittää ja tuo mielihyvää. Päiväretkelle voit ottaa kotona valmistetut eväät. Mieti etukäteen, kuljetatko ruuat mukana kuivattuina, sulana vai pakasteina.

        Yhden päivän talviretkellä tai tuvassa yöpyessäsi pärjäät hyvin kaasukeittimellä tai perinteisellä spriitrangialla. Jos suunnitelmissasi on tehdä pidempiä talvivaelluksia, harkitse monipolttoaine- tai bensakeittimen hankintaa. Lue lisää retkikeittimen valinnasta:

        Retkikeittimen valinta »

        Huomioi ruoanlaitossa:

        • Ruokatermos on hyvä ratkaisu päivä- ja yöretkille. Lämmin keitto ruokatermoksessa täyttää, lämmittää ja nesteyttää.
        • Kokkaa avotulella. Jos pysähdytte tulipaikalle, voit valmistaa, sulattaa tai lämmittää ruuan tulella.
        • Kuivaa ruuat. Kun teet yön yli talviretken, suunnittele mukaan kuivattuja ruokia, valmistele ruuat etukäteen tai osta valmiita retkiruokia, joihin lisäät vain kuumaa vettä.
        • Pakkasella voit kokata pakasteista. Kiireinen voi koukata talviretkelle kaupan pakastealtaan kautta. Retkellä voit valmistaa ruuat keittimellä tai avotulella.

        Lisää vinkkejä ruokailuun talviretkellä löydät täältä:

        Ruokailu talviretkellä »

        Sopivat vaatteet ja varusteet talviretkelle

        Talviretkiin valmistautuessa kannattaa ensin käydä läpi olemassa olevat retkivarusteensa ja vaatteensa. Isoa osaa varusteista voi käyttää läpi vuoden.

        Vaatteita miettiessä kannattaa ennakoida, että varusteisiin kuuluu lämpimät ja vedenpitävät kengät. Lisäksi hyvä hankinta on lämmin merinokerrasto ja paksu ja lämmin taukotakki.

        Jos yövyt ulkona, panosta myös paksumpaan untuvatakkiin ja lämpimiin välikerroksiin. Kypärämyssy eli balaclava on hyvä hankinta. Sen voi laittaa kylminä päivinä pipon alle lisälämmöksi ja kasvoja suojaamaan. Balaclava lämmittää lisäksi yöllä makuupussissa.

        Käsineet ja sukat ovat tärkeä osa talvipukeutumista. Kovilla pakkasilla käsiä suojaavat parhaiten rukkaset. Mutta koska talviretkelläkin joudut välillä riisumaan hanskat voidaksesi työskennellä, kokeile itsellesi sopivia ohuempia hanskoja ja sormikkaita rukkasten alle.

        Lue lisää kerrospukeutumisesta ja vaatteista talviretkeilyyn:

        Pukeutuminen talviretkellä »

        Miten valita varusteet talviretkelle?

        Lyhyemmille talvisille retkille sopivat kesäretkivarusteet. Talvella päiväretkillä tärkeimmät varusteet ovat termospullo, istuinalusta ja lämpimät taukovaatteet.

        Kun haluat yöpyä ensimmäisiä kertoja talvella ulkona, voit aluksi miettiä kesäretkivarusteiden tuunaamista. Ilmatäytteisen makuualustan alle voi lisätä lämpöä paksulla solumuovialustalla. Makuupusseja voi laittaa kaksi päällekkäin. Käytä sisällä hengittävää makuupussia ja päällimmäinen saa olla reilun kokoinen. Kesäkäyttöön tarkoitettu teltta suojaa talvellakin metsäisissä olosuhteissa ja hyvin tuuletettuna. Voit myös yöpyä tuvassa, jolloin kevyemmätkin yöpymisvarusteet riittävät.

        Opettele valitsemaan oleellisimmat, lämmittävimmät ja kestävimmät varusteet talviretkeilyyn:

        Varusteet talviretkeilyyn »

        Jos siirryt pois tallatuilta polkuilta, tarvitset lumikengät tai karvapohja- tai retkisukset. Aluksi kannattaa kokeilla vuokravälineillä ja valita sitten itselleen ja omaan talviretkeilyyn sopiva tapa liikkua.

        Lue lisää suksien ja lumikenkien valintaoppaasta:

        Sukset vai lumikengät »

        Suunnittele varusteiden kuljettaminen ja pakkaaminen etukäteen

        Päiväretkille riittää talvella reilun kokoinen reppu. Hyvä retkireppu on 30–40 litran suuruinen ja siinä on rintaremmi ja lantiovyö. Reppuun on helppo pakata varavaatteet, ruuat ja termospullot. Jos olet varannut yöpymisiin tupamajoituksen, reilun kokoinen n. 40 litran päiväreppu tai pieni rinkka riittää hyvin. Sinne mahtuu vaihtovaatteiden ja kuivaruokien lisäksi kevyempi makuupussi.

        Jos yövyt ulkona, voit valita rinkan tai vetää ahkiota. Jos kuljet suksilla tai lumikengillä, rinkka on hyvä vaihtoehto. Muista suunnitteluvaiheessa, että lumikengillä ja erilaisilla suksilla liikkuminen upottavassa lumessa on fyysisesti raskaampaa kuin jalkaisin polulla. Pidä siis rinkka mahdollisimman kevyenä, pukeudu hengittäviin vaatteisiin ja suunnittele reitille riittävästi aikaa. Kulkuvauhti voi jäädä alle 1-2 km tunnissa.

        Ahkio on hyvä vaihtoehto, kun mukana pitää kuljettaa leiriytymisvarusteet, enemmän ruokaa tai polttopuita. Ahkio kulkee suksien ja vaikka läskipyörän perässä kevyesti. Ahkion lisäksi tarvitset vetovaljaat ja aisat.

        Lue lisää ahkion tuunaamisesta, käytöstä ja pakkaamisesta sekä Pata Degermanin vinkit:

        Ahkion tuunaus »

        Miten pakata fiksusti talviretkelle?

        Talviretkellä kaikkien varusteiden ja vaatteiden käyttö ja ruuanlaitto on hyvä ennakoida jo pakkausvaiheessa. Kaikki tarkkuutta vaativa työ pitää tehdä ohuissa hanskoissa, joten minimoi turhat purkamiset, pakkaamiset, avaamiset ja sulkemiset ajatustyöllä. Pyri pakkaamaan niin, että kaikki tavarat löytyvät helposti ja järjestys pysyy yllä koko retken ajan.

        • Pakkaa kotona ruoka-annokset valmiiksi päiväpusseihin, eli samassa pussissa on yhden päivän kaikki ateriat, juoma-ainekset ja välipalat.
        • Pakkaa keitin ja polttoaine aina niin, että ei ole riskiä niiden putoamisesta ja hukkumisesta hankeen. Talviretkellä keitin on tärkein varuste, koska se voi olla ainoa tapa saada vettä.
        • Pakkaa leiriytymisvarusteet yhdeksi kokonaisuudeksi. Ahkioon voi ottaa mukaan yhden kestokassin, jolla kuljetat makuupussin ja -alustan sekä mahdollisen teltan, leirikengät ja varavaatepussukan yöpymispaikkaan.
        • Pakkaa kaikki vaatteet ja makuupussi vedenpitäviin pusseihin. 
        • Pakkaa kaikki retkipäivän aikana tarvitsemasi takin tai rinkan taskuihin käden ulottuville. Löydät nopeasti välipalat, kompassin ja kartan, puhelimen, yletyt juomatermokseen ja saat taukotakin heti päällesi. Jätä myös EA-pakkaus heti saataville.

        Katso lisää vinkkejä pakkauslistoistamme talviretkille:

        Pakkauslista päiväretkelle »

        Pakkauslista yöretkelle »

        Pakkauslista hiihtovaellukselle »

        Miten ennakoida riskit ja huolehtia turvallisuudesta?

        Talviretkeily on hauskaa ja elämyksellistä, mutta kylmyys voi moninkertaistaa varomattomuuden ja ajattelemattomuuden vaikutukset. Talviretkeilyssä on tärkeää pitää huolta toimintakyvystään. Mielestä ja kehosta pitää löytyä voimia leirin pystyttämiseen ja turvaan hakeutumiseen, jos jotain vakavaa sattuu.

        Hypotermia eli alilämpöisyys on talviretkeilyyn liittyvä riski, joka on otettava huomioon kevyillä päiväretkilläkin. Hypotermian riskiä ennakoidaan oikealla pukeutumisella ja varavaatteilla, sopivaksi mietityllä turvallisella reitillä ja liikkumistavalla. Hikoilua ja vaatteiden sekä varusteiden kastumista pitää välttää. Lieväkin hypotermia vaikeuttaa päätöstentekoa ja altistaa vahingoille.

        Talvella suunnistaminen on haastavaa, kun maamerkit peittyvät lumeen. Puhelimien ja elektronisten suunnistuslaitteiden akut voivat hyytyä, joten varmista, että mukanasi on paperikartta ja kompassi. Jos eksyt, soita apua vielä, kun sinulla on voimia tehdä järkeviä päätöksiä. Mieti strategia eksymistä varten etukäteen.

        Talvella toimitaan avotulen ja keitinten kanssa paksut hanskat kädessä. Varaa keittimen alle ainakin puinen alusta, jotta se ei keikahda lumessa nurin. Älä käytä keittimiä teltassa vaan mieti jo etukäteen, missä ja miten saat sulatettua vettä ja lämmitettyä ruokaa retkelläsi.

        Jos liikut jäillä ja tunturissa, ota selvää jää- ja lumiturvallisuuden perusasioista. Keskitalvellakin jäillä voi olla virtapaikkoja tai vanhoja nk. tuuliavantoja, joissa on ohuempia kohtia. Muista myös, että Suomessakin on lumivyöryriski jyrkkien tunturirinteiden läheisyydessä. Katso jo ennen lähtöä karttaa ja varmista, että reittisi on turvallinen. Muista ottaa naskalit aina mukaan talviretkelle.

        Lue lisää valmistautumiseen turvalliseen talviretkeen:

        Turvallisuus talviretkellä »

        Kuntokuuri ennen pidempiä talviretkiä

        Talviretkillä syvässä lumessa ja pakkasessa liikkuminen kuluttaa energiaa ja vie voimia kesäretkeilyä huomattavasti enemmän. Kaikki retken sujumiseen liittyvät pienet toimet vievät aikaa hanskat kädessä, paksut vaatteet päällä lumen keskellä.

        Jos aiot retkeillä talvella enemmänkin ja vaativammissa olosuhteissa, kannattaa totuttaa itsensä talviretkelle tyypilliseen fyysiseen ponnisteluun. Hiihdä, tee mäkitreeniä tai rivakoita sauvakävelyretkiä etukäteen. Nosta painoilla täytetty rinkka selkään ja tarvo kävelylenkkisi umpihangessa.

        Kaikki kuntoilu auttaa, mutta lisäksi kannattaa pitää huolta lihaskunnostaan. Ota arjen rutiineihin mukaan muutama kyykky ja kahvakuulan heilautus, jotta nautit talviretkistä eivätkä ne tunnu liian raskaalta piinalta.

        Kannattaa totuttaa myös mielensä haasteellisiin olosuhteisiin. Talviretkeilyyn liittyy paljon fyysistä epämukavuutta, kylmän ja väsymyksen tunnetta. Keho tottuu kylmään ja ponnisteluun, joten ennen vaativampia retkiä nauti talven annista päiväretkillä.

        Ponnistelun palkintona talviretkillä on aina upeat maisemat, ihana rentous päivän päätteeksi nuotiolla tai makuupussissa sekä muita elämyksiä, joita saa vain talvella. Mutta vaikeisiin hetkiin on hyvä rakentaa itselleen kannustavia ja lohduttavia ajatuksia ja tekoja. Kaikki tunteet menevät ohi ja uusia tulee tilalle.

        double-arrows-up
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Melkein valmista. Klikkaat nyt enää vain sähköpostitse saamaasi vahvistuslinkkiä!
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Ole hyvä ja kirjoita oikea sähköpostiosoite