/tapahtumat//yritys/vuodesta-1928//asiakaspalvelu/yritysmyynti//yritys/sv/information-om-partioaitta/

Merkkiehdotukset

    Kategoriaehdotukset

      Hakuehdotukset

        Tuotteet

        Ruokailu talviretkellä

        Retkiruoka lämmittää ja antaa energiaa

        Talviretkillä ruualla ja juomalla on monta merkitystä. Ne lämmittävät, antavat energiaa ja mielihyvää ja kokoavat retkeläiset yhteen tulen tai keittimen äärelle.

        Retkiruokien suunnittelu on oma inspiroiva valmistautumisvaiheensa ennen retkelle lähtöä.

        Meillä kaikilla on yksilöllinen ruokamaku ja energiantarve. Osa nappaa mukaan valmiita retkiruokapusseja, joihin lisätään vain vesi. Toiset miettivät välipala kerrallaan, mitä haluavat retken aikana syödä ja kuivaavat kotona omat lempiruokansa mukaan.

        Olipa oma retkiruokailutyylisi mikä tahansa, tästä oppaasta löydät vinkkejä talviretkiruokien suunnittelun, keittimen ja polttoaineen valintaan, veden sulattamiseen ja talviretkiruuanlaiton periaatteisiin.

        Energiantarve ja toimintakyky talviretkellä – varaa riittävästi energiapitoista ruokaa

        Energiantarve nousee talviretkellä. Energiaa kuluu lumessa liikkumiseen sekä kehon lämmittämiseen. Jos hiihdät, kävelet lumikengillä tai vedät suksien perässä ahkiota, energiantarve helposti tuplaantuu verrattuna työpäivään toimistossa ja iltaan kotisohvalla.

        Päiväretkellä kasvanut energiantarve on helppo kattaa makeilla välipaloilla ja energiapitoisilla lämpimillä juomilla. Yön yli talviretkeillessä illalla syödyllä aterialla ja iltapalalla on suuri merkitys seuraavan päivän jaksamiseen ja mielialaan.

        Energiankulutus on tietenkin henkilökohtaista, riippuen sukupuolesta ja minkä kokoinen olet. Näppisääntönä voi kuitenkin pitää 4000–5000 kilokalorin kulutusta, jos liikut päivän aikana useamman tunnin rinkan tai ahkion kanssa lumessa.

        Talviretkellä saa siis popsia sokerisia herkkuja, rasvaa ja juoda kaakaota ja syödä juustolla ryyditettyjä pastoja ja kermaisia risottoja.

        Tärkeintä on pitää yllä toimintakykyään. Aamuvarhaisesta iltaan asti sinulla pitää riittää energiaa ajatteluun ja päätöksentekoon, lämpimänä pysymiseen sekä retkipäivän touhuihin veden lämmittämisestä puiden tekoon.

        Yöllä nukut paremmin, kun olet syönyt ja juonut riittävästi. Hyvin nukkuneena olet paitsi hyvää retkiseuraa, mutta pystyt myös reagoimaan talviretken yllätyksiin nopealla ongelmanratkaisukyvyllä.

        Talvisten retkiruokien suunnittelu – näppisäännöt

        Pakkasella kaikki nestettä sisältävä ruoka jäätyy. Voit hyödyntää pakkasen vaikutuksen ja ottaa mukaan pakastettua ruokaa tai välttää ruokatarvikkeiden jäätymisen ja ottaa mukaan kuivattua ruokaa. Pakastettu ruoka luonnollisesti painaa ja vie enemmän tilaa, mutta on hyvä vaihtoehto lyhyillä talviretkillä.

        Voit myös itse kuivata ruokaa helposti ja edullisesti. Helpoiten se käy, kun valmistat isomman annoksen arkiruokaa ja laitat osan uuniin tai kuivuriin kuivumaan. Saat retkelle mukaan valmiita ruoka-annoksia, joita voit ennallistaa ja lämmittää ruokatermoksessa ja keittimellä. Säilytä rasvaisemmat sekä liha- ja kalapitoiset kuivatut retkiruuat pakastimessa käyttöön saakka.

        Voit kuivata myös pelkkiä vihanneksia, kasvisproteiineja tai lihaa ja tuunata lisukkeilla marketin valmispussiruokia. Jos olet kuivannut raaka-aineita erikseen, voit yhdistellen kokata ruoka-aineksista retkiruokia aivan kuin kotikeittiössäkin. Pakkaa silloin yhden ruokalajin ainesosat samaan pussiin.

        Lue lisää ruuan kuivaamisesta blogistamme:

        Ruoka-aineiden kuivaaminen »

        Talviretkillä toimii hyvin myös ruokatermos tai ruoka, jonka voit lämmittää kuuman veden avulla. Voit pakata lämpimän ruuan valmiiksi mukaan tai hauduttaa sen syömävalmiiksi kaatamalla termospullosta kuumaa vettä päälle.

        Pilko ja pakkaa jäätyvät ruuat valmiiksi annoksiksi

        Tee voileivät valmiiksi kotona etukäteen. Retkellä voit sulattaa leivän povitaskussa, makuupussissa, keittimen kannen päällä tai nuotiolla. Pakkaa leivät itsestään sulkeutuviin muovipusseihin tai tiiviisiin rasioihin, jos sulattelet niitä kehon lämmössä.  Jos otat leivänpäällisiä erikseen mukaan, laita jokaiseen väliin voi- tai leivinpaperi.

        Pilko voi kotona pieniksi palasiksi ja pakkaa itsestään sulkeutuvaan muovipussiin tai tiiviiseen rasiaan.

        Pilko ja pakkaa valmiiksi omiin uudestaan suljettaviin pusseihin tai rasioihin kaikki, mitä tarvitse olla palasina ruuanlaittoa varten: vihannekset, makkarat, tofut ja muut raaka-aineet.

        Jos pakastat itse ruokia, pakasta ne pieninä annoksina, jotka on nopea sulattaa. Esimerkiksi juoksevat kastikkeet tai ohuet sosekeitot voit pakastaa jääpalapusseihin tai jääkuutiomuotteihin. Pakkaa kaikki pakastetut ruuat vesitiiviisti uudelleen suljettaviin pusseihin ja tiiviisiin rasioihin, että ne eivät vahingossa sulaessaan sotke varusteitasi ja vaatteitasi.

        Kerma säilyy lähes juoksevana vielä pikkupakkasessa. Jos pakkanen menee alle -10 asteen, kerman voi valuttaa jääpalapussiin ja käyttää pala kerrallaan. Pakkaa jäädytetty kerma suljettavaan pussiin tai rasiaan, että se ei sotke varusteita ja vaatteitasi, jos se sulaa pakkasen lauhtuessa.

        Rypsisöljy säilyy sulana pikkupakkasessa ja sopii hyvin talviruuanlaittoon energialisäksi. Kovassa pakkasessa se jäätyy tahnamaiseksi.

        Makea sekamehu jäätyy hileiseksi tahnaksi. Sitä voi rutistaa ulos muovipullosta kovemmassakin pakkasessa.

        Myös suklaa jäätyy. Ole varovainen haukatessasi jäätyneitä suklaapatukoita, ettet katko hampaitasi.

        Ruuanlaitto avotulella talviretkellä

        Talviretki on hyvä paikka panostaa retkiruokailuun, koska pystyt kuljettamaan mukanasi ruokatarvikkeita, jotka kesällä eivät säily. Kun leiri on pystyssä, voit tunnelmoida ruuanlaiton ja syömisen äärellä loppuillan.

        Jos käytössäsi on avotuli, ota mukaan grillattavaa ruokaa sekä nokikattila ja -pannu, jotta voit valmistaa ruokaa tulen äärellä. Nuotioruokaa voit laittaa kattilassa kuten kotikeittiössä, käyttäen nuotiota hellan tapaan. Säätele lämpöä nuotion kokoa, kattilan korkeutta ja sijaintia nuotioritilällä muuttelemalla.

        Avotulella voi loimuttaa kalaa ja paahtaa lihaa, juustoa tai kasviksia. Ahkioon tai reppuun voi pakata myös lettupannun ja ottaa kuivat taikina-ainekset mukaan pullossa. Valmista taikina leirissä lisäämällä vettä pulloon ja sekoittamalla. Vaikka et muuten käyttäisi tulta ruuanlaittoon, voi ainakin jäiset voileivät lämmittää nuotiolla. Nuotio nopeuttaa myös veden sulattamista.

        Katso reseptejä avotuliruuanlaittoon täältä:

        Retkeilijän reseptit »

        Ruuanlaitto keittimellä talviretkellä

        Keittimellä kokatessa voit yksinkertaisesti lämmittää vettä ja hauduttaa kuivaruuan valmiiksi pussissa tai ruokatermoksessa. Talvileirissä tai tupaan saavuttua ruuanlaitto on kuitenkin mukavaa yhteistä ohjelmaa. Ja yhdessä huolella valmistettu ruoka maistuu herkulliselta. Keittimellä valmistuvat monenlaiset pasta- ja pataruuat ja risotot sekä keitot. Kahdella keittimellä ja tuvan liettä tai avotulta hyödyntämällä voit valmistaa aterian kotikeittiön tapaan.

        Voit ottaa ruuan raaka-aineet mukaan valmiiksi pilkottuina ja pakastettuina, käynnistää keittimen ja kokata ruokaa reseptisi mukaan alusta lähtien. Jos sinulla on mukana valmisruokia tai puolivalmisteita, voit maustaa ja tuunata ruokia keittimelläsi.

        Kun käytössäsi on keittimen paistinpannu, kuten trangiassa, voit lämmittää rieskoja, tortilloja tai paistaa erilaisia halloumia, makkaraa, lihoja tai kalaa.

        Varusteet retkikeittimelle

        Talviretkellä on keittimen alle hyvä laittaa alusta, joka tasapainottaa keittimen lumella ja estää keitintä sulattamasta lunta altaan ja kaivamasta itselleen koloa. Alusta voi olla puinen, esimerkiksi vanerista, tai muovinen tai alumiinia.

        Tuulensuoja on erittäin tärkeä talvella. Pienikin tuulenvire vie huomattavasti lämpöä pois. Alumiinen, keittimen ympärille "kietaistava" suoja on kätevin.

        Kauha tai lisäkattila lumen kauhomiseen. Yhteen kiehuvaan vesilitraan uppoaa viisi-kuusi litraa lunta.

        Suppilo helpottaa kiehuvan veden kaatamista pulloon ja termokseen.

        Mikä keitin ja mitä polttoainetta mukaan talviretkelle?

        Ensimmäisille talviretkille sopii spriitrangia, joka on klassinen myrskykeitin. Kun käytät nestetrangiaa, kuljeta neste erilliseen tiiviiseen polttonestepulloon pakattuna. Merkitse pullo tekstillä, että kukaan ei erehdy juomaan siitä vahingossa.

        Kaikki kaasukeittimet sopivat lyhyille talviretkille. Ruoka valmistuu nopeammin ja kaasua kuluu vähemmän, kun suojaat keittimen viimalta ja lumelta. Talvella käytetään talvikaasua, joka toimii hyvin kiperämmissäkin pakkasissa. Kaasupulloa voi lämmittää yöllä makuupussissa tai pitää sitä takin alla ennen ruuanlaittoa. Kovemmilla pakkasilla voit käyttää kahta kaasupulloa, joista toinen on takin sisällä lämpiämässä ja toinen käytössä. Kun kaasu jäähtyy ja lämmitysteho laskee liikaa, voit vaihtaa lämmitetyn pullon tilalle.

        Lue lisää polttoaineen valinnasta:

        Retkikeittimen polttoaineet »

        Pidemmälle talvivaellukselle paras keitinvalinta on bensakeitin, joka toimii tehokkaasti pakkasessakin. Bensakeitin vaatii jonkin verran puhdistamista ja huoltoa ja sen käyttö täytyy opetella ennen retken alkua. Katso video bensakeittimen käytöstä.

        Siinä voi polttaa dieseliä, kerosiinia ja monia muita bensiinin johdannaisia. Parhaiten siinä palaa puhdistettu bensiini, joka ei tuki keittimen suuttimia. Lähes kaikissa monipolttoainekeittimissä voi polttaa myös kaasua.

        Monipolttoainekeittimiä voi käyttää myös ohuessa ilmanalassa. Haastavien olosuhteiden lisäksi ne ovat hyviä valintoja kaukomaihin matkaaville. Sopivan kaasupullon löytäminen eksoottisesta kohteesta on paljon vaikeampaa kuin dieselin.

        Lue lisää keittimen valinnasta:

        Retkikeittimen valinta »

        Talviretkellä vesi sulatetaan lumesta

        Muista juoda talviretkellä. Nestehukka aiheuttaa väsymystä ja keskittymiskyvyttömyyttä. Omasta toimintakyvystä huolehtiminen on talviretkellä turvallisuuden A ja O, joten riittävä juominen on edellytys onnistuneelle päätöksenteolle ja retkellä jaksamiselle.

        Juo mieluiten lämpimiä juomia, teetä, lämmintä mehua tai kaakaota. Kylmä juoma viilentää kehoa, ja joudut käyttämään enemmän energiaa lämpimänä pysymiseen.

        Kylmässä säässä ei välttämättä tule janon tunnetta. Varsinkin jos hiihdät, vedät ahkiota tai kävelet lumikengillä repun tai rinkan kanssa, keho tuottaa lämpöä ja tarvitset nestettä.

        Nestettä saa talviretkellä lumesta sulattamalla. Veden sulattaminen kuuluu talviretkeilyn aamu- ja iltarutiineihin ja aikaa pitää varata vähintään tunti. Aamulla sulatat vettä koko retkipäiväksi. Varaa nestettä vähintään 1–2 litraa / retkeläinen. Illalla sulatat iltaruokailuun sekä aamulla aamupalaan tarvitsemasi vedet.

        Lumen sulattamiseen on hyvä olla tarpeeksi iso kattila (2-3 l) sekä kauha. Muista laittaa kattilaan pieni määrä vettä (siemenvesi) ennen kuin laitat kattilan keittimelle. Jos kattilassa on pelkästään lunta, se höyrystyy ja haihtuu pois pohjasta niin ettei lumi enää kosketa kattilan pohjaa ja kuiva kattila voi kärsiä. Lisää lunta vähitellen. Lumen keräämistä ja kuljettamista varten voit pitää mukanasi vesipussia tai käyttää puhdasta muovikassia. Katso video veden sulattamisesta.

        Talviretkellä vesi luonnollisesti jäätyy. Siksi se säilytetään termospullossa. Pidä mukanasi kahta termosta, jossa toisessa on valmiina lämmintä juotavaa janojuomaksi. Toisessa on kuumaa vettä esimerkiksi lounaan valmistamista varten. Pidä mukanasi myös kiehuvaa vettä kestävää juomapulloa, jossa voit pitää leirioloissa kuumaa vettä lyhytaikaisesti tai jäähdyttää sitä.

        Tyhjennä leirissä kaikki kipot ja kupit nesteestä. Heitä myös teepussit heti pois tai ne jäätyvät kiinni mukeihin.

        Retkeilijän nestehuolto »

        Tiskaaminen talvileirissä

        Tiskaa astiat heti käytön jälkeen, muuten ruuantähteet jäätyvät hetkessä kattiloihin ja astioihin kiinni. Kattilassa voi lämmittää puoli desiä lämmintä vettä ja pyöräyttää sillä rasvat ja ruuantähteet pois. Tuvalla ollessasi vie tiskivedet niille osoitetuille paikoille. Viimeistele tiskaus puhtaalla lumella.

        Mitä tehdä, jos ruokahalu katoaa retkellä?

        Osa ihmisistä tulee retkillä hyvin nälkäisiksi, kun energiankulutus kasvaa. Mutta joskus käy niin, että retken fyysinen rasitus tai muu stressi vie ruokahalun. Jos kehosi reagoi retken haastavuuteen ruokahalun vähenemisellä, varaudu tähän kotona varaamalla mukaan ruokia ja välipaloja, joita pystyt syömään, vaikka vähän väkisin.

        Syö pieniä annoksia usein. Katso kellosta, että syöt jotain pientä ainakin parin tunnin välein sen verran, kun saat alas. Kokeile eri makuisia asioita sipseistä kuivalihaan ja karkkeihin. Ehkä makean sijaan sinulle maistuvat suolaiset välipalat. Myös ruuan koostumuksella on merkitystä, silloin kun syöminen ei tunnu hyvältä. Yritä löytää mikä tahansa maku- ja koostumusyhdistelmä, jota voit pureskella ja niellä suullisen tai kaksi.

        Varaa lounaalle ja illalliseksi energiatiheää ruokaa, josta saat pienestäkin annoksesta riittävästi energiaa pitääksesi yllä toimintakykyäsi. Lisää kaikkeen ruokaan mukaan ruokalusikallinen kermaa, voita, öljyä, juustoa, pähkinöitä tai muuta ruokavalioosi sopivaa energiapitoista lisuketta.

        Keitto voi olla helpompaa syötävää kuin patamaiset ruuat tai kokoliha. Keitosta saat myös tarvitsemasi nestettä. Ota valmiskeittoja varalle mukaan.

        Varaa mukaan paljon energiapitoista lämmintä juotavaa, kaakaota, kuumaa mehua, talvikäyttöön tarkoitettuja energiajuomia tai hunajalla makeutettua teetä. Juo jokaisella tauolla ainakin kaksi desilitraa. Monesti lämpimän juoman tai keiton juominen onnistuu, vaikka ruoka ei maistuisi.

        double-arrows-up
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Melkein valmista. Klikkaat nyt enää vain sähköpostitse saamaasi vahvistuslinkkiä!
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Ole hyvä ja kirjoita oikea sähköpostiosoite