/tapahtumat//yritys/vuodesta-1928//asiakaspalvelu/yritysmyynti//yritys/sv/information-om-partioaitta/

Merkkiehdotukset

    Kategoriaehdotukset

      Hakuehdotukset

        Tuotteet

        Retkeilijän nestehuolto

        Suunnittele vedensaanti osaksi retkeä – onnistunut nestehuolto

        Suurin osa ihmisestä on vettä. Se on hyvä muistaa, kun retkeilee ja vaeltaa. Suunnittele vedensaanti osaksi retkeä. Nestetasapaino vaikuttaa sekä henkiseen että fyysiseen hyvinvointiin.

        Nestehuolto täytyy ottaa huomioon, olitpa liikkeellä jalkapatikassa, pyörällä, meloen tai hiihtovaelluksella. Pitkillä retkillä poluttomassa maastossa, missä vettä ei voi kantaa mukana kuin reiluksi vuorokaudeksi, veden saannilla on merkitystä retkireittiä ja leiripaikkaa valittaessa. Melontaretkillä isoja vesimääriä kuljetetaan mukana kajakissa tai kanootissa leilimäisissä vesisäiliöissä. Talvivaelluksilla sinun pitää ottaa huomioon, että lähes kaikki vesi sulatetaan lumesta ja säilytetään termospulloissa, että se ei jäädy.

        Nestehuoltoa suunnitellessasi kiinnitä huomiota siihen, mistä vettä löytyy reitin varrelta, onko vesi puhdasta ja miten saat juotua riittävästi ja säännöllisesti.

        Juo, vaikka vielä ei ole jano

        Kaupungissa juominen on niin helppoa, ettei asiaa tule ajatelleeksi. Hörpimme pieniä määriä vettä, mehua ja limsaa koko ajan. Maastossa juomiseen on erikseen kiinnitettävä huomiota, jo ennen kuin janontunne syntyy. Haihdutamme kehosta kosteutta tai hikoilemme liikkuessamme kylminäkin vuodenaikoina.

        Vesihuollossa tärkeintä on säännöllisyys. Vettä kannattaa tankata koko ajan pieniä määriä. Huikan ottaminen kymmenen minuutin välein on paljon hyödyllisempää kuin tuopillisen juominen tunnin kävelyn jälkeen. Juominen pitää aloittaa heti liikkeelle lähdettyä ja sitä on syytä jatkaa myös tauoilla.

        Jos sinulla on jano, niin kehossasi on jo liian vähän vettä. Siksi vesipullon pitää olla käden ulottuvilla, repun sivutaskussa tai kiinni rinkan olkaremmissä.

        Nestehukka väsyttää ja vie keskittymiskyvyn

        Juomisen laiminlyöminen aiheuttaa ongelmia kaikkina vuodenaikoina. Kesällä ruumiimme tarvitsee vettä hikoiluun, joka on tehokkain jäähdytyskeino. Talvella juominen pitää yllä toimintakykyä vaativissa olosuhteissa, mutta myös suojaa kylmän tunteelta. Joskus yöllinen palelu johtuu liian vähäisestä juomisesta illalla.

        Aivot tarvitsevat vettä lihasten tapaan. Siksi nestehukka vaikuttaa keskittymiskykyyn ja koordinaatioon. Retkeillessä teet jatkuvasti pieniä turvallisuuden kannalta oleellisia päätöksiä reitistä, varusteista, vesistön ylityksistä. Juo, syö ja lepää retkellä riittävästi, niin teet oikeita ja hyviä päätöksiä.

        Muita nestehukan merkkejä janon ja keskittymisvaikeuksien lisäksi ovat tumma virtsa, krampit ja päänsärky.

        Paljonko vettä kuluu retkipäivän aikana?

        Vuorokaudeksi hyvä näppisääntö on varata 3 litraa vettä per retkeilijä. Vettä kuluu paitsi juomiseen, myös ruuanlaittoon. Helteellä nesteen tarve kasvaa ja päivällä tulee helposti juoneeksi janoonsa kaksi litraa.

        Neste voi olla vettä tai mehua, mutta saat sitä myös ruuan mukana. Hyvä retkilounas onkin keitto, joka sekä täyttää vatsaa että nesteyttää.

        Kahvi, tee ja olut ovat diureetteja, eli ne poistavat elimistöstä nestettä. Päivinä, jolloin nestettä haihtuu muutenkin paljon – kuumalla säällä ja esimerkiksi ahkion kanssa hiihtäessäsi – kannattaa nestettä poistavia juomia nauttia maltillisesti.

        Miten pakkaan veden?

        Toimiva tapa riittävän juomisen varmistamiseksi on jakaa mukana kulkeva vesi pieneen ja isoon pulloon. Pienemmästä pullosta juodaan kävelyn tai pyöräilyn yhteydessä usein. Se kannattaa kiinnittää paikkaan, josta pullo on saatavissa nopeasti. Tällöin meno ei keskeydy juomisen ajaksi eikä juomattomuutta voi perustella kävelyn katkeamisella. Suuri pullo on vesivarasto, josta pieni pullo täytetään tauoilla. Sen avulla voidaan varautua muutaman tunnin kulkemiseen vesipisteiden välillä.

        Perinteisten pullojen rinnalle on viimeisten kymmenen vuoden aikana ilmestynyt erityyppisiä juomarakkoja tai -pusseja. Niissä on pehmeä muovista tehty pussi, joka toimii vesivarastona.

        Pussi on helppo laittaa reppuun, jolloin kantaminen käy kevyesti. Pussista lähtee venttiilillä varustettu letku, josta imemällä vesi virtaa pussista suuhun. Letku voidaan kiinnittää repun kantohihnaan, jolloin se ei heilu häiritsevästi valtoimenaan.

        Juomapussi on pulloakin kätevämpi tapa juoda. Käden ulottuvilla olevaa letkua ei tarvitse kaivaa rinkan perukoilta, joten meno ei pysähdy. Se on lisäksi koko ajan näkyvillä, jolloin se muistuttaa juomisesta. Juomarakkojen pussi on tyypillisesti kooltaan noin kaksi litraa, joten sitä ei tarvitse täyttää koko ajan.

        Pitkiä melontaretkiä varten on olemassa 4–10 litran vesileilejä, joissa vesi kulkee helposti mukana pakattuna kajakin tai kanootin keskiosaan.

        Jos vesihuolto on jäänyt viimehetkeen, voi kaupasta ostaa mukaansa lähdevettä 1,5–10 litran pulloissa ja astioissa.

        Mistä saan retkellä vettä?

        Päiväretkelle on helpointa ottaa mukaan vesijohtovettä. Voit ottaa mukaan myös mehua, josta saat lisäksi energiaa tai täyttää termokset teellä, kahvilla tai kaakaolla.

        Voit ottaa vettä järvistä, joista ja puroista. Suomessa järvien ja jokien vedenlaatu on hyvä. Juomapullon voi täyttää melkein missä tahansa. Näppisääntö on, että virtaavaa vettä on turvallisempi juoda, kuin seisonutta vettä. Keitä kuitenkin kaikkia luonnonvesiä – myös lumesta sulattamaasi vettä – viisi minuuttia tai puhdista vesi.

        Ulkomailla veden puhtauteen ei valitettavasti voi suhtautua yhtä luottavaisesti. Monissa paikoissa vesistä löytyy sekä pieneliöitä että kemikaaleja. Turvallisinta on selvittää huolella matkakohteensa vedenlaatu ja hankkia kaiken varalle vedenpuhdistustabletteja tai -laite.

        Tabletit puhdistavat helposti vedestä mikrobit ja alkueläimet, mutta kemikaaleihin niillä ei ole suurtakaan vaikutusta. Aktiivihiileen sekä keraamisiin suodattamiin perustuvat vedenpuhdistuslaitteet puhdistavat vedestä myös monet kemikaalit. Niillä lätäkön kuravedestäkin saadaan juomakelpoista.

        Ole kesähelteellä huolellinen veden ja vesisäiliöiden puhtauden kanssa. Lämmin, pullossa tai juomarakon letkussa seisova vesi on oivallinen kasvupaikka vatsatautipöpöille. Kuivata ja puhdista juoma-astiat huolellisesti käyttökertojen välissä.

        Lue lisää vedenpuhdistuksesta retkeily- ja matkailuolosuhteissa oppaastamme:

        Vedenpuhdistimen valinta »

        Nestehuolto talviretkillä

        Talviretkillä vesi sulatetaan lumesta ja säilytetään termospulloissa tai kiehuvaa vettä kestävissä, tiiviissä juomapulloissa. Voit suojata tavallisen juomapullon jäätymiseltä villasukalla.

        Varaa talviretkellä aikaa veden sulattamiseen aamulla ja illalla. Noin litraan vettä tarvitset 5-10 litraa pakkaslunta, riippuen paljon lumen koostumuksesta. Kanna keittimen lisäksi mukanasi pussia tai kassia, jossa voit kuljettaa lunta sulatuspaikalle.

        Keitä talvellakin sulattamasi vesi. Lumessa voi olla eläimien, kuten myyrien ja hiirien, jätöksistä tulleita epäpuhtauksia ja taudinaiheuttajia.

        Huomioi retkisuunnittelussa veden sulattamiseen tarvitsemasi polttoaine. Varaa ruuanlaittoon tarvitsemasi polttoaineen lisäksi veden sulattamiseen päiväksi 50 g kaasua tai bensiinikeittimeen 1 dl bensiiniä jokaiselle osallistujalle.

        Viiden päivän retkellä se tarkoittaa, että varaat kaasumääräksi yhden 450 g talvikaasupullon tai kaksi 230 g pulloa.

        Katso lisää vinkkejä ruokailuun talviretkellä oppaastamme:

        Ruokailu talviretkellä »

        double-arrows-up
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Melkein valmista. Klikkaat nyt enää vain sähköpostitse saamaasi vahvistuslinkkiä!
        Uutiskirjeen tilaaminen

        Ole hyvä ja kirjoita oikea sähköpostiosoite